Kontroles trūkuma dēļ viegli apiet ierobežojumu par jaunu partiju startēšanu Saeimas vēlēšanās

Latvijā šonedēļ varēja just vēlēšanu tuvumu. Noslēdzās partiju pieteikšanās startam uz Saeimu. Sarakstu būs daudz: veseli 19. Izskan gan vērtējumi, ka vismaz daļa tiem būtu vērtējami kā tā saucamās čaulas partijas. To dalība vēlēšanās atklāj to, cik vienkārši ir apejams likums, kas it kā liedz sarakstus iesniegt tiem politiskajiem spēkiem, kas jaunāki par vienu gadu.

2016. gada 3. marts. 12. Latvijas parlamenta sasaukums nolemj grozīt Saeimas vēlēšanu likumu, iestrādājot tajā pretrunīgi vērtētu normu, kas nosaka, ka parlamenta vēlēšanas iesniegt kandidātu sarakstu var tikai tie politiskie spēki, kas dibināti vismaz gadu iepriekš un kam ir vismaz 500 biedru.

Toreizējais ziņotājs par likumprojektu Juris Šulcs (V) pauž, tā lemts, lai neļautu apmuļķot vēlētājus ar īsi pirms vēlēšanām jaunizceptiem politiskajiem: “Mums jau pieredze valstī ir bijusi par to, ka mēs mākam, maigi sakot, apstulbināt idzīvotājus ar dažādām labām vai, pēdiņās, labām, idejām, banāniem un ko tik vēl ne. Pēc tam pazūd šīs politiskās partijas. Tas jau nemaz nav tik sen. Arī jā mēs šo Saeimu skatāmies.”

Konkrēto likuma normu gan ir samērā viegli apiet. Līdzīgi kā finanšu sektorā runājam par tā sauktajām čaulas kompānijām jeb tikai uz papīra eksistējošiem uzņēmumiem, kas faktisku saimniecisko darbību neveic, arī politikā mums ir tādas kā čaulas partijas. Ja ir vēlme startēt vēlēšanās, bet ne veidot partiju, atliek tikai atrast kādu vecu partiju, pārņemt to un lieta darīta.

Šādu praksi varam redzēt arī starp daudziem mazajiem politiskajiem spēkiem, kas tagad pretendē uz 14. Saeimu. Piemēram, šķietami jaunā partija “Tautas kalpi Latvijai” ir dibināta 2003. gadā. Tās iepriekšējais nosaukums – “Jaunā Saskaņa”. Partija “Tautas varas spēks” ir faktiski ir tā pati jau 15 gadu esošā “Alternative”. Savukārt partijas “Vienoti Latvijai” sarakstā, pat nemainot nosaukumu, pēdējā desmitgadē gandrīz katrās vēlēšanās startē pilnīgi dažādi cilvēki.

“Deputāti gandrīz katrā Saeimā kaut kā ļoti izmisīgi mēģina sev samazināt konkurenci,” saka “Providus” direktore Iveta Kažoka.

Tā 2016. gadā pieņemto normu likuma normu raksturo politikas pētniece, uzsverot, ka šie ierobežojumi pat uzkrītoši nestrādā un ceļš tiek atrasts.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

“Motivators bieži vien vairāk darbojas uz cilvēkiem, kuri nav sevišķi izvēlīgi uz metodēm. Proti, pat ja realitātē tajā čaulā ne tuvu nav 500 biedru, cilvēki, kurus nesatrauc iespēja šāda veidā pārkāot likumu, ar lielāku varbūtību startēs vēlēšanās,” vērš uzmanību Kažoka.

Šo otru likuma normu – ir vai nav 500 biedru – faktiski neviens nekontrolē. Centrālā vēlēšanu komisija informāciju saņem no Uzņēmumu reģistra, savukārt tam sarakstus vienkārši atsūta pašas partijas. Iestādei pat nav nekādas funkcijas piešķirtas veikt kādas papildu pārbaudes.

Sabiedrisko attiecību aģentūras “Mediju tilts” līdzīpašnieks Filips Rajevskis pret liegumu startēt vēlēšanās partijām jaunākam par gadu nav tik kritisks. Principā tas tomēr dod vairāk laika vēlētājiem iepazīt politisko spēku, un likumu izvēlas apiet mazākas partijas. Norma par 500 biedru gan esot diezgan bezjēdzīga.

“Kārtējais stāsts, ka tiek pieņemti lēmumi, dziļi nepadomājot, kā tas funkcionēs. Tas atkal degradē likumus un ierobežojumus, ja tas nevar pārbaudīt. Rodas kaut kāds tiesiskais nihilisms – norma, ko var viegli pārkāpt, jo neviens viņu nepārbauda,” pauž Rajevskis.

Ziņotājs par likumprojektu 12. Saeimā, Juris Šulcs, gan turpina aizstāvēt iniciatīvu: “Pie aktuālas biedru uzskaites šīs čaulu partijas faktiski nevarētu piedalīties vēlēšanas. Šīm politiskajām partijām ir jābūt aktīvām, nevis gaidīt vēlēšanas un tad čaulu pārdot kādam, kas grib strādāt.”

Politiķis gan atzīst – labojumi pašreizējā likuma redakcijā noteikti nepieciešami.

Ziņo par kļūdu rakstā

Iezīmē kļūdaino tekstu un spied Ctrl+Enter.

Iezīmē kļūdaino tekstu un ziņo par to!

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Reklāma aizvērsies pēc 0 sekundēm