Valsts ķīlnieka lomā: “autobusu karteļa” līgumi ar uzņēmumiem joprojām ir spēkā

Par dalību kartelī sodītie uzņēmumi joprojām turpina pasažieru pārvadājumus ar autobusiem. Valsts kā ar sasietām rokām – līgumus lauzt nevarot, kamēr par šiem sodiem turpinās tiesāšanās. Vienlaikus citi pārvadātāji stāsta, ka nozarē briest jaunas nepatikšanas.

Šogad janvārī plašākai sabiedrībai paziņoja par jaunatklātu karteli, kas ir smagākais pārkāpums konkurences tiesībās. Par aizliegtu vienošanos reģionālo pārvadājumu jomā uzņēmumiem “Liepājas autobusu parks”, “Nordeka” un “Latvijas Sabiedriskais autobuss” piemērots kopumā aptuveni divu miljonu eiro sodu.

Tie ir smagsvari šajā valsts subsidētajā nozarē un saistīti ar ietekmīgiem cilvēkiem. Uzņēmumu tiešajos vai pastarpinātajos īpašniekos atrodams gan, piemēram, Juris Savickis, gan Andra Šķēles un Aināra Šlesera ģimeņu locekļi. Visi trīs komersanti Konkurences padomes sodus apstrīdēja tiesā.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Un kopš tā laika turpinās diskusijas Autotransporta direkcijā, Saeimā, valdībā, Satiksmes ministrijā – ko darīt ar šiem karteļniekiem un līgumiem, kas noslēgti ar konkrētajiem uzņēmumiem. Pagaidām bez pārmaiņām, un šie komersanti turpina pārvadāt pasažierus.

Satiksmes ministrs Jānis Vitenbergs (NA) otrdien informēja valdību par iespējām vienpusēji lauzt līdz 30. gadam noslēgtos līgumus ar šiem pārvadātājiem. Pašreizējais regulējums ļautu reaģēt asāk, bet tad, kad šīs vienošanās slēgtas, bija cits. Kamēr turpinās tiesvedība, valsts ir situācijas ķīlnieks.

“Ceram uz ātru tiesas darbību, lai varētu pieņemt lēmumus pēc tam, kad šie lēmumi būtu kļuvuši neapstrīdami un galīgi. (TV3: Ja tiesa prasa septiņus, tad septiņus gadus turpina pildīt to pašu līgumu, ka ir noslēgts?) Es ceru, ka tik ilgi tas nepaņems. Iepriekš nav bijuši tādi precedenti. Komersanti ir izmantojuši iespēju un pārsūdzējuši. Kamēr viņi cīnās par savu taisnību, ir praktiski neiespējami šos līgumus lauzt,” stāsta Vitenbergs.

Paralēli valdības sēdei par šiem jautājumiem otrdien sprieda arī Saeimā. Briestot iespējamas nepatikšanas ar pārvadājumiem Cēsu, kā arī Siguldas un Limbažu maršruta tīkla daļās. Šeit valstij pavērās iespēja atteikties no līgumiem ar “Nordeka”, ko uzņēmums vēl tikai sāktu pildīt no jūlija, taču atkal tiesāšanās. Pašreizējais pārvadātājs, vairākām pašvaldībām piederošais “CATA”, kritizē Autotransporta direkciju. Pašreizējo līgumu iespējams pagarināt, taču tas nenotiek. “CATAi” jau nākamnedēļ būtu jāsāk kolektīvās atlaišanas procedūra, gatavojoties, ka “Nordeka” pārņems maršrutus.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

“Ja Augstākā tiesa pieņem vienu vai otru lēmumu, “CATA” vairs nebūs tādā izskatā, kādā tā ir šobrīd. Tad atkal parādīsies jautājums, vai nozare vispār kaut ko ir spējīga paņemt. Šī manā ieskatā ir apzināta rīcība, nē, es atvainojos, es atsaucu vārdus. Man nav saprotama šī rīcība,” norāda Cēsu novada domes priekšsēdētājs Jānis Rozenbergs (JV).

“Kā tas ir iespējams, ka būtībā trīs pārvadātāji ir apsūdzēti smagos noziegumos par konkurences kropļošanu, bet joprojām nav atrasts, kā šos procesus atrisināt,” neizpratnē ir Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas prezidents Ivo Ošenieks.

Autotransporta direkcija lūgusi tiesu steidzamības kārtā izskatīt lietu. Papildus visai jezgai pagājušajā nedēļā, piesaucot politisko spiedienu, darbu pameta direkcijas vadība un tagad iecelta jauna.

Ziņo par kļūdu rakstā

Iezīmē kļūdaino tekstu un spied Ctrl+Enter.

Iezīmē kļūdaino tekstu un ziņo par to!

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Reklāma aizvērsies pēc 0 sekundēm