Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Strauji sarūk veco elektrovilcienu atlikušais kalpošanas laiks

Ik dienas dažādos virzienos satiksmi Pierīgā nodrošina elektrovilcieni. Padomju laiku zaļo krāsu tie nomainījuši uz dzeltenzilu. Tas notika modernizācijas ietvaros pirms vairāk nekā desmit gadiem. Modernizācija bija kā starpposms, gaidot pakāpenisku nomaiņu uz jaunajiem. Taču dzīvē jaunu joprojām nav, bet veco kalpošanas mūžs straujiem tempiem tuvojas beigām.

2019. gada 3. februārī 21:17

Laika skala ir nepielūdzama. Neveicot būtiskas investīcijas, no šā brīža 23 apritē esošajiem elektrovilcienu sastāviem, jau nākamgad uz sliedēm drīkstēs izlaist 20. Vēl gadu vēlāk – 16, bet 2023. gadā Pierīga var palikt tikai ar diviem vilcienu sastāviem. Tas ir mazāk nekā virzienu, kuros tie kursē.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Teorētiski varētu rīkoties pēc iepriekšējās shēmas, taču jāņem vērā, ka piektdaļai vilcienu šī jau būtu kārtējā reinkarnācija – vecākajam elektrovilcienam jau ir 58 gadi.

Velkot paralēles ar veciem auto, tiem pienāk brīdis, kad ieguldījumi kļūst nerentabli un pat pārsniedz jauna auto iegādi.

Vilcienu modernizācijā savulaik tika ieguldīti ap 28 miljoniem eiro. Turpmāk – vēl 40 miljoni kapitālajiem remontiem. Tā ir aptuveni ceturtā daļa no summas, kas nepieciešama jaunu vilcienu iepirkumā. Un ne tikai.

Mūsdienās padomju laikos ražotie elektrovilcieni jau skaitās energoneefektīvi, tie patērē līdz pat 25% elektroenerģijas vairāk nekā moderni analogi. Ietaupījums naudas izteiksmē varētu būt pat līdz 780 00 eiro gadā

Vēl pusmiljonu eiro gadā iespējams ietaupīt uzturēšanas izdevumos.

Egons Ālers
AS ”Pasažieru vilciens” pārstāvis

Šobrīd elektrovilcienu tehniskās apkopes tiek veiktas katru ceturto dienu. Ja salīdzinām ar vilcieniem, kurus plānojam iegādāties, tur cikliskā apkope jau ir vienreiz mēnesī.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Akciju sabiedrība ”Pasažieru vilciens”, kura ar visām minētajām problēmām spiesta cīnīties, dažādos valdes sastāvos pati gan nav spējusi nodrošināt, lai RVR lokomotīves un vagoni jau būtu palikuši pagātnē.

Jauni piepilsētas vilcieni Latvijai tiek solīti trešo reizi desmit gadu laikā. Paziņojumu, ka kārtējā izsludinātajā iepirkumā uzvarējis spāņu ražotājs ”Talgo”, akciju sabiedrība ”Pasažieru vilciens” paziņoja pērnā gada rudenī.

Kopumā par tiesībām piegādāt Latvijai jaunus vilcienus sacentās četri pretendenti – spāņu “Talgo” un CAF, Šveices ”Stadler” un čehu “Škoda”.

225 miljonus eiro vērtais “Talgo” piedāvājums tika atzīts par saimnieciski izdevīgāko.

Vēsture atkārtojās. Arī šis iepirkums, vismaz pagaidām, ir “uz pauzes”. Liegumu ar uzvarētāju slēgt līgumu uzlicis Iepirkumu uzraudzības birojs. Konkurenti iesniedza veselas deviņas sūdzības, taču, lai arī par pamatotu atzīta viena, tai bija nozīmīga loma.

Šī sūdzība nāk no uzņēmuma ”Škoda Vagonka”. Sūdzība nav vērsta pret uzvarētāju, bet paša konkursa norisi. “Pasažieru vilciens” neesot ņēmis vērā ”Škoda Vagonka” iesniegtos labojumus par elektrovilcienu vidējo elektroenerģijas patēriņu.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Dace Gaile
Iepirkumu uzraudzības biroja vadītāja

Iepirkumu uzraudzības birojs, izskatot sūdzību, uzskatīja, ka iesniedzējam tiešām ir taisnība. Mēs neredzējām argumentu, kāpēc šis aspekts netika ņemts vērā un netika izvērtēts par labu šim pretendentam.

Atšķirībā no iepriekšējiem par satiksmes jomu atbildīgajiem ministriem, kas radikālus soļus pret neveiksmīgo konkursu rīkotajiem veikt atturējās, liekot uzvirmot aizdomām par viena vai otra pretendenta lobiju, Tāli Linkaitu ziņa sasniedza dažas dienas kopš stāšanās amatā. “Mēs ņemsim vērā UIB lēmumu tad, kad vērtēsim PV valdes darbu. Bet tagad pats galvenais ir izpildīt to lēmumu, ko IUB ir pieņēmis, un pārvērtēt iesniegtos piedāvājumus noteiktajā termiņā, lai iepirkumu saglābtu un Latvija tiktu pie jauniem vilcieniem.”

Tālis Linkaits
satiksmes ministrs (JKP)

Mums nav vairāk laika jauniem iepirkumiem, ja mēģinām iet vēl vienu apli tas nozīmē, ka slēdzam PV un rīkojam konkursu uz jaunu operatoru.

Pie šāda pesimistiska scenārija satiksmes ministram gan laikus būtu jāsāk meklēt nauda kārtējam vilcienu remontam. Ņemot vērā, ka kopš iepriekšējiem kapitālajiem remontiem būs pagājuši 10-15 gadi, runa vairs nebūtu par 40 miljoniem, bet vairāk. Taču par šo naudu mēs atkal būsim turpat. Pie tiem pašiem vagoniem.

Pērnā gada laikā ”Pasažieru vilciena” pakalpojumi izmantoti vairāk nekā 18 miljoni reižu. Salīdzinot ar gadu iepriekš, pieaugums par 4,3%.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Zīmīgi, ka, par spīti faktam, ka pasažieriem jau desmit gadu tiek solīti jauni vilcieni, uzņēmuma pasūtītajā klientu apmierinātības aptaujā atzinīgu vērtējumu snieguši 90% pasažieru. Paradoksāli, bet šos datus var tulkot, ka jauna iepirkuma izdošanās vai neizdošanās nemaz nav pasažieru prioritāte. Daļai ir labi arī tāpat.

Plānojot izdevumus, ”Pasažieru vilciens” pauž apņēmību trešo konkursa piegājienu neizgāzt. Līdzekļi veco sastāvu uzturēšanā šobrīd saplānoti tā, lai, ienākot jaunajiem, tos vairs neremontētu un sāktu pārslēgties uz konkursa uzvarētāja sastāva apkalpošanu.

Šā brīža vilcienus, kur jaunākais ir 28, bet vecākais – 58 gadus vecs, plānots pārdot izsolē. Konkrētu pircēju nav, taču sliežu platuma īpatnību dēļ skats tiek mests NVS valstu virzienā. Taču varbūtība, ka būs jātupina ieguldīt metāllūžņos, nav pazudusi. Metāllūžņos jaunu vilcienu cenā.

Ziņo par kļūdu rakstā

Iezīmē kļūdaino tekstu un spied Ctrl+Enter.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Reklāma aizvērsies pēc 0 sekundēm

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Reklāma aizvērsies pēc 0 sekundēm

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma