Saņem paziņojumu par svarīgākajām ziņām, līdzko tās ir publicētas tv3.lv! Pieteikties
Sabiedriskā transporta nākotne? Latvijā testē ar ūdeņradi darbināmu autobusu
Lai saprastu ūdeņraža transporta izmantošanas iespējas Latvijā, šonedēļ vairākās pilsētās tiek rīkoti ar ūdeņradi darbināmu autobusu testa braucieni. Pirmais pirmdien notika lidostas “Rīga” teritorijā. Tur visas dienas garumā ar autobusu pārvadāja pasažierus. Ar to izbrauca arī TV3 Ziņas.
Lidosta “Rīga” ir ceļā uz nulles emisijām. Šobrīd tiek meklēti un izmēģināti dažādi veidi, kā to nodrošināt, un ūdeņradis – ir viena no iespējām.
Tāpēc pa lidostas teritoriju pirmdien pārvietojās ar ūdeņradi darbināmais autobuss. Eiropas Savienības projekta ietvaros uz Latviju tas atceļojis no Lietuvas, kur arī tika testēta tā izmantošanas iespējas.
“Projekts notiek jau piekto gadu. Tā ietvaros ieviesti 300 autobusi pa Eiropu. Galvenais, ka dzīvie dati, ekspluatācijas dati, ko tas var sniegt,” saka Latvijas Ūdeņraža asociācijas valdes loceklis Aivars Starikovs.
Projekta mērķis – iegūt datus, izvērtēt plusus un mīnusus, lai izsvērtu šī transportlīdzekļa ieviešanas iespējas.
Kā viena no pirmajām pie stūres sēdās Inga. Kopā ar kolēģiem šodien viņa veica testa braucienus: “Nav smakas, ir klusāks, vieglāk manevrējams, īpašu atšķirību kā starp vieglo auto un šo autobusu nejūtu, jūtos kā pie automašīnas stūres.”
Sarunas par un ap ūdeņraža transportlīdzekļiem Latvijā norisinās jau vairākus gadus. Taču reālu faktu – cik tas ir ekonomiski pamatoti un kāda ir to kapacitāte – pagaidām esot maz. Līdz ar to šie testa braucieni palīdzēs saprast būtiskāko.
“Lai varētu palaist ūdeņraža transportlīdzekļus, vajadzīga infrastruktūra. Tās vēl nav. Līdz ar to process nebūs tik ātrs. Jāsakārto likumdošana, lai varētu ūdeņradi piegādāt droši. Un uzpildi. Līdz ar to ūdeņraža autobuss tik ātri neparādīsies, bet mēs to izvērtēsim,” stāsta lidostas “Rīga” valdes loceklis Normunds Feierbergs.
Vēsturiski likumdevējs nav izskatījis ūdeņradi kā alternatīvu veidu, lai gan daudzās Eiropas valstīs, piemēram, Vācijā, Nīderlandē, Dānijā, šādi transportlīdzekļi jau sen tiek izmantoti.
“Ūdeņradis ir tas pats elektriskais. Ieguvumi dzīves ciklā novērtējami, jā, iegādes cena ir dārgāka. Bet servisa izmaksas krietni lētākas, un tad atkarīgs, cik maksā ūdeņradis. Bet dzīves cikla izmaksu salīdzinājums – tā ir galvenā atslēga,” teic Latvijas Ūdeņraža asociācijas valdes loceklis.
Šī ir inovācija, kas Latvijas gadījumā prasītu lielus līdzekļus. Ir ne tikai jāsaprot, kas un kā ražotu ūdeņradi, bet arī jāveido uzpildes stacijas, kas maksā ap miljonu. Tomēr šai iecerei ar roku atmests netiek.
Pirmdien ūdeņraža elektrisko autobusu testē Rīgas lidostas teritorija, bet jau otrdien uz trim dienām to iekļaus Valmieras un Jelgavas sabiedriskā transporta sistēmā.
Ziņo par kļūdu rakstā
Iezīmē kļūdaino tekstu un spied Ctrl+Enter.
Iezīmē kļūdaino tekstu un ziņo par to!