tv3.lv

Vai 40 000 eiro vērtā “mērkaķa kampaņa” mazinās mērkaķošanos uz ceļa?

”Neesi mērkaķis. Brauc kā cilvēks!” – kampaņa ar šādu saukli mudina satiksmes dalībniekus uz savstarpēju cieņu. Vai to sadzirdēs skrejriteņu braucēji, velosipēdisti un citi, kam tā mērķēta, vēl nav zināms. Toties dzīvnieku draugi kampaņu jau pamanījuši, kritizējot to par dzīvnieka atainojumu nelabvēlīgā gaismā.

Informatīvās kampaņas mērķis ir veicināt dažādu mikromobiltitātes rīku lietotāju savstarpēju cieņu un atbalstu uz ceļa un ietvēm. Vienlaikus mēģināts pievērst arī iesaistīto institūciju uzmanību par stingrāka regulējuma nepieciešamību.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) un Rīgas pašvaldības rīkotā kampaņa turpinās mēnesi un noslēgsies 19. jūnijā.

Vai kampaņa sasniegs mērķa auditoriju, vēl pāragri spriest. Tikmēr diskusijas sociālajos medijos liecina, ka vismaz dzīvnieku draugi to ir pamanījuši.

“Radības kroņa” augstprātība

“Saprotu šīs kampaņas nepieciešamību, bet kopš strādāju ar vides un dabas komunikāciju, man ir iebildumi pret dzīvnieku tēlu izmantošanu nicinošā veidā. Tas ir izcili antropocentriski,” mikroblogošanas vietnē “Twitter” ar savu vērtējumu dalījusies Liene Brizga-Kalniņa.

Viņa ir Latvijas Dabas fonda komunikācijas vadītāja un Latvijas Universitātes doktorante vides komunikācijas specialitātē. Un Lienes vērtējumu par kampaņu ar “patīk” atzīmējuši vairāki simti “Twitter” lietotāju.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saprotu, ka sociālajā kampaņā izmantotie salīdzinājumi nāk no tautas valodas, – atzīst Liene. “Bet tie pastiprina antropocentrismu, kas virza pašreizējo ekoloģisko krīzi. Rada stereotipiskus priekšstatus par dabas pasauli,” viņa piebilst, norādot uz cilvēku augstprātību un necieņu pret dabu.

“Reklāma gan atspoguļo, gan nostiprina konkrētus pamata pieņēmumus par lietu kārtību. Šeit tautas valodā lietots teiciens ”neesi mērkaķis!” tiek attiecināts uz nejēdzīgu cilvēku uzvedību uz ielas,” “tv3.lv” skaidro Liene.

“Šajā gadījumā dzīvniekam piedēvētas pavisam nelāgas cilvēku īpašības, kas viņam, protams, dabā nepiemīt. Varētu teikt – bet mērkaķiem par to ne silts, ne auksts, vēstījums taču ir skaidrs. Tas, uz ko vēlējos norādīt – šādas reklāmas stiprina cilvēka priekšstatu par sevi kā par ”radības kroni”, un, ja cilvēks darīs ko sliktu, tad paliks par dzīvnieku, proti, par kaut ko sliktāku.”

Liene uzskata, ka dzīvnieka tēla izmantošana šajā reklāmā ir neveiksmīga, turklāt ļoti stereotipiska.

Liene Brizga-Kalniņa
vides komunikācijas speciāliste

“Savu viedokli paudu tviterī, un tur, protams, reakcijas ir visdažādākās. Vairāki cilvēki norādīja, ka mērkaķiem ir vienalga, ka šis ir pilnīgi pamatots tēls un problēma ir izdomāta, kas, manuprāt, tikai vēlreiz apliecina mūsu antropocentrisko dabu.”

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Sulīgāk, nevis garlaicīgi

Vēl pāragri vērtēt, cik šī kampaņa ir efektīva attiecībā uz tiem mērķiem, kas izvirzīti, – “tv3.lv” atzīst reklāmas nozares eksperts, aģentūras “Nord DDB Riga” direktors Andris Rubīns. “Bet viens no izaicinājumiem jebkuras reklāmas autoriem ir iegūt uzmanību. Un šajā ziņā vismaz viens no mazajiem mērķiem ir sasniegts – uzmanība ir iegūta.”

“Patiesībā lielākā daļa Latvijas un pasaules reklāmas ir pilnīgi bezjēdzīgi iztērēta nauda, negūstot nekādu pretreakciju, emocijas un būtībā neveicot to darbu, kas labai reklāmai būtu jāveic,” norāda eksperts.

Viņaprāt, minētie tvitera ieraksti, lai arī ir kritiski, kopumā kampaņai uzskatāmi par pozitīvu pienesumu: “Citādi, iespējams, tā būtu tikai kārtējā kampaņa par drošu braukšanu, kādas jau daudzas ir bijušas, bet tā pa īstam pamanītas – nav daudz.”

“Iespējams, ka tikai pāris dabas draugu uztraukuma pilniem ierakstiem sociālajos tīklos dēļ, kur veidojas diskusijas, daudzi pamanīs šīs kampaņas materiālus, un, cerams, turpinās diskusiju par aktuālo mikromobilitātes tēmu, kas šobrīd neapšaubāmi ir ļoti svarīgs jautājums,” spriež reklāmas nozares eksperts.

Rubīns: “Šajā gadījumā acīmredzamu naidu pret konkrētu dzīvnieku nesaskatu. Drīzāk te redzu reklāmas veidotāju vēlmi izmantot mutvārdu folkloru un to, kā cilvēki mēdz apzīmēt lietas. Piemēram, sakām: “lepns kā pāvs”, “uzticīgs kā suns”. Un visi saprot, ka nerunājam par konkrētu dzīvnieku, bet mēģinām sulīgāk pateikt to, kas citādi tādās korektākās frāzēs būtu garlaicīgi.”

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Andris Rubīns
“Nord DDB Riga” direktors

“Es tiešām nezinu, vai šis ir izcilākais veids, kā taisīt kampaņu konkrētajam mērķim, bet, manuprāt, sacīt, ka tur cietīs kādas dzīvnieku sugas reputācija, domāju, tas ir stipri pārspīlēti.”

Dzīvnieku tēlu, kā jebkuru citu drosmīgu vai neparastu izteiksmes līdzekļu izmantošana reklāmā nevar būt pašmērķīga, – norāda A. Rubīns. “Un, ja šī kampaņa veicina diskusiju par to, kam tā tika radīta, tad, manuprāt, ir attaisnojama gan dzīvnieku, gan dažādu tautas mutvārdu folkloras elementu izmatošana.”

Piesardzīgiem gan jābūt ar pašu dzīvnieku izmantošanu reklāmas filmēšanas procesos, uzsver A. Rubīns. “Tas jādara ar milzīgu rūpību un atbildību pret dzīvajām būtnēm, kuras pašas bieži vien nav spējīgas par savām tiesībām iestāties vai paprasīt atbilstošus honorārus.”

Mērkaķošanās asfalta džungļos

“Sociālās kampaņas radošajā risinājumā izmantots sabiedrībā vispārpieņemts termins – “mērkaķošanās”, kas nozīmē kaut ko negantu, nepaklausīgu, kas nepakļaujas ikdienas kārtībai, neievēro noteikumus un uzvedas kā visu varens, tajā skaitā arī ceļu satiksmē,” skaidro CSDD.

Mērkaķa tēls izvēlēts šo “mērkaķošanās” rakstura dēļ, lai akcentētu dažādus uzvedības modeļus, ar ko ceļu satiksmes dalībnieki, jo īpaši mazākaizsargātie, sastopas ikdienā – gājēju neievērošana un pārlieku pārgalvīgs un bravūrīgs braukšanas stils ar dažādiem transportlīdzekļiem, tostarp mikromobilitātes rīkiem.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

“Kampaņas mērķis ir mazināt “mērkaķošanos” ceļu satiksmē un mērkaķa kā dzīvnieka tēls netiek noniecināts, bet gan akcentēta “mērkaķošanās”, kas nav pieņemama ceļu satiksmē un var radīt arī bīstamas un traumatiskas situācijas,” uzsver CSDD.

Direkcijā informē, ka kampaņas radošā ideja balstījās koncepcijā “asfalta džungļi”, jo pilsētu nereti sauc par urbānajiem jeb asfalta džungļiem, kur visām sugām jāsadzīvo. “Abos džungļos ir iemītnieki, kas šo balansu sašūpo, un tradicionālajos džungļos viens no tiem ir mērkaķis, kura uzvedībai atrodami piemēri arī urbānajā vidē.”

“Mērkaķis vienlaikus ir viens no inteliģentākajiem dzīvniekiem, kuram ir arī cilvēkam līdzīgas emocijas, bet tas ir arī viens no nešpetnākajiem dzīvniekiem, kura dažkārt neparedzamo uzvedību pazīstam kā ”mērkaķošanos”.  Līdz ar to šajā kampaņā mēs nekādā veidā nenoniecinām mērkaķi kā dzīvnieku sugu, bet izmantojam salīdzinājumu ar tā neparedzamo uzvedību,” kampaņas ideju pamato CSDD.

Ar uzrunu “Neesi mērkaķis. Brauc kā cilvēks” kampaņa aicina aizdomāties par uzvedības maiņu ceļu satiksmē, – akcentē direkcijā. “Mēs nekādā veidā neapgalvojam, ka visi mikromobilitātes rīku lietotāji ir mērkaķi vai, ka mērkaķi dēļ savas uzvedības ir noniecināmi.”

Rīgas domē piebilst: “Piekrītam, ka kampaņā izvēlētais uzrunas veids pievērš uzmanību un raisa diskusijas, kuras jau tāpat pastāvēja starp dažādajiem satiksmes dalībniekiem šajā jomā arī pirms kampaņas, taču tā mērķis nav nevienu noniecināt vai nopelt.”

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

40 000 eiro vērta kampaņa

CSDD un Rīgas domes rīkotā informatīvā kampaņa “Neesi mērkaķis – brauc kā cilvēks!” norisinās no 20. maija līdz 19. jūnijam. Tās laikā sociālajos tīklos, pilsētvidē un medijos tiks izvietoti informatīvie materiāli, kuros attēloti mikromobilitātes rīku lietotāju tipiskākie pārkāpumi – ātruma režīma neievērošana, neveiksmīga mikromobilitātes rīka novietošana stāvvietā, neparedzama uzvedība uz ceļa vai trotuāra.

Informatīvā kampaņa, ko veidojusi SIA ”McCann Rīga” izmaksās 40 000 eiro, – liecina informācija Elektronisko iepirkumu sistēmas mājaslapā.

Žurnālists kopš 1992. gada. Atspoguļo sociālpolitiskus notikumus un procesus. Strādā ar pārliecību, ka uzticamas ziņas ir pirmās nepieciešamības prece ikvienam, kā arī vitamīni veselīgas pilsoniskās telpas veidošanā.

Ziņo par kļūdu rakstā

Iezīmē kļūdaino tekstu un spied Ctrl+Enter.

Iezīmē kļūdaino tekstu un ziņo par to!

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Reklāma aizvērsies pēc 0 sekundēm

Reklāma aizvērsies pēc 0 sekundēm