“Tas ir jautājums par žurnālistu modrību,” eksperti par viltus nāves ziņas izplatīšanu medijos

Šī informācija bija jāpārbauda ar īpašu rūpību, – “tv3.lv” uzsver mediju profesionāļi, komentējot plašu nepārbaudītas un nepatiesas informācijas izplatīšanu Latvijas medijos. Runa ir par ceturtdienas rītā daudzos lielākajos Latvijas medijos publicēto viltus ziņu par “Itera Latvija” prezidenta Jura Savicka nāvi.

2022. gada 8. decembrī 16:01

“Vajag pārbaudīt informāciju, pirms to publicē. Tas arī viss,” notikušo komentē Latvijas Žurnālistu asociācijas valdes loceklis, nacionālās ziņu aģentūras “LETA” galvenais redaktors Pēteris Zirnis.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Cerība uz labu mācību

“Šī bija laba mācība medijiem, ka nedrīkst akli uzticēties visam, ko viņiem kāds atsūta e-pastā. Šis gan ir gadījums, ko augstskolās māca, ka e-pasts no “Gmail” adreses ir divtik neuzticams. Līdz ar to šī informācija būtu jāpārbauda ar īpašu rūpību.”

Kā vēstīts, ziņa medijiem un dažādām sabiedrībā zināmām personām tika izsūtīta no aizdomīgas e-pasta adreses “[email protected]”.

Komentējot to, cik plaši un strauji šī viltus ziņa izplatījās daudzos lielākajos Latvijas medijos, Zirnis atzīst – neko labu par mediju vides kvalitāti tas neliecina. “Bet es tiešām ceru, ka šī būs laba mācība priekšdienām.”

“Tiem, kas nepārbaudīto informāciju publicēja, nāksies papildus piestrādāt, lai atgūtu auditorijas uzticību. Bet uzticība ir lieta, ko medijs nevar iegūt ar vienu klikšķi, kamēr zaudēt to gan var viegli,” atzīmē Zirnis, piebilstot, ka medijiem jāstrādā pie profesionalitātes nostiprināšanas.

Pirmais – zvans Savickim

Ziņu aģentūra nepublicēja minēto informāciju, lai arī bija saņēmusi e-pastu, uz kura pamata daudzi mediji izplatīja nepatieso vēstījumu. “Mūsu pirmā reakcija bija zvanīt pašam Savickim un viņa pārstāvētajam uzņēmumam, lai pārbaudītu šo informāciju,” skaidro Zirnis.  Jāpiebilst, ka tāpat rīkojās arī tv3.lv redakcija.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

“Ziņu aģentūrai “LETA” uzticība ir pamatu pamats. Mums tas ir ļoti būtiski, tāpēc pie tā vienmēr piedomājam. Mūsu standarts paredz, ka jebkāda informācija ir jāpārbauda. Un vēl jo vairāk e-pasts, kas nav identificējams ar konkrētu avotu. Tā ir viena no pamatlietām, ka nedrīkst publicēt nepārbaudītu informāciju,” teic ziņu aģentūras galvenais redaktors.

Bijušais Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes loceklis Dainis Mjartāns, komentējot notikušo, atzīmē, ka tas ir jautājums par mediju modrību. “Īpaši apstākļos, kad šāda veida provokāciju riski pret personām vai pret institūcijām un uzņēmumiem ir augsti,” viņš atzīmē.

Sola notikušo izvērtēt

Kā vēstīts, nepārbaudītā informācija tika publicēta arī sabiedriskā medija platformās. Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome ceturtdien pieprasīja VSIA “Latvijas Televīzija”  valdei un VSIA “Latvijas Radio” valdei sniegt paskaidrojumu par nepārbaudītas informācijas izplatīšanu par personas nāvi sabiedrisko mediju portālā “LSM.lv” un sociālo mediju profilā, – teikts padomes izplatītajā paziņojumā medijiem.

Notikušā apstākļus nākamajā nedēļā detalizēti sola vērtēt arī sabiedrisko mediju ombuds Anda Rožukalne. Viņa skaidro, ka problēmas vai iespējamos pārkāpumus sabiedrisko mediju darbībā viņai ir tiesības un pienākums izskatīt arī pēc pašas iniciatīvas.

“Un te es redzu pamatu, lai izvērtētu visus apstākļus, kā tas notika, kādas ir problēmas, vai ir pietiekamas redakcionālās vadlīnijas utt.”

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Rožukalne ir arī Latvijas Mediju ētikas padomes locekle un viņa pieļauj, ka arī šajā institūcijā šis gadījums tiks vērtēts. “Padomē mēs mēdzam par tādiem sarežģītiem jautājumiem publicēt skaidrojumu vai viedokli arī tad, ja nav cietušās personas iesnieguma par to.” Tomēr tas, vai šo gadījumu padome patiešām vērtēs, ir atkarīgs no pērējiem sešiem tās locekļiem, jo institūcijā lēmumi tiek pieņemti koleģiāli.

Vel viena “meteora nokrišana”

“Lielus secinājumus pagaidām izteikt būtu pāragri,” uzsver mediju eksperte, vērtējot šī gadījuma iespējamo iespaidu uz auditorijas uzticību medijiem Latvijā.

“Visa auditorija nav vienāda. Droši vien to cilvēku skatījumā, kuriem jau ir augstāks neuzticēšanās līmenis, šis būs kā vēl viens apstiprinājums tam, cik vienkārši ir radīt plašu publicitāti,  izmantojot absolūti izgudrotu informāciju.”

“Protams, gadījums ir ļoti zīmīgs un uztraucošs,” piebilst Rožukalne. “Salīdzinoši tik vienkārši konstruēta viltus ziņa momentā aplido ikdienas informācijas avotus. Nevaru atcerēties, ka kaut kas līdzīgs iepriekš būtu piedzīvots.”

Salīdzinājumam viņa atgādina viltus ziņu par “meteora nokrišanu”, kas arī pirms vairāk nekā desmit gadiem ieguva plašu publicitāti medijos: “Bet tas bija reklāmas projekts un tajā bija ieguldīti daudz lielāki resursi”.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

“Tas, kas mani interesē, ir arī šī notikuma organizētāju lielais mērķis: vai tas bija mēģinājums nostādīt neveiklā situācijā pašu uzņēmumu “Itera Latvija” un Savicka kungu, vai arī atklāt mediju trūkumus,” spriež Rožukalne.

Žurnālists kopš 1992. gada. Atspoguļo sociālpolitiskus notikumus un procesus. Strādā ar pārliecību, ka uzticamas ziņas ir pirmās nepieciešamības prece ikvienam, kā arī vitamīni veselīgas pilsoniskās telpas veidošanā.

Ziņo par kļūdu rakstā

Iezīmē kļūdaino tekstu un spied Ctrl+Enter.

Iezīmē kļūdaino tekstu un ziņo par to!

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Reklāma aizvērsies pēc 0 sekundēm