Saturs turpinās pēc reklāmas

Pētnieks: Latvijas diasporā tās plašākajā izpratnē ietilpst ap pusmiljons cilvēku

Ārzemēs dzīvo aptuveni pusmiljons esošo vai bijušo Latvijas valstspiederīgo un viņu pēcteču, kā arī Latvijā dzimušu cilvēku, šorīt intervijā TV3 raidījumam “900 sekundes” pastāstīja Latvijas Universitātes (LU) Diasporas un migrācijas pētījumu centra vadošais pētnieks Mihails Hazans.

2020. gada 6. jūlijā 8:55

Viņš atzina, ka Latvijai būtu jāzina, cik liela ir tās diaspora, kurās valstīs tā koncentrējusies un kāda ir tās struktūra. Tomēr atbildēt uz šiem jautājumiem neesot vienkārši, jo ļoti daudz kas atkarīgs no diasporas definīcijas, kas dažādām pētnieciskām vajadzībām var būt visai atšķirīga.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Ja diasporas definīciju izvēlas plašu, iekļaujot tajā gan esošos, gan bijušos Latvijas pilsoņus un nepilsoņus, viņu bērnus, kā arī Latvijā dzimušos un emigrējušos cilvēkus neatkarīgi no pilsonības, tad var droši uzskatīt, ka visā pasaulē dzīvo ap pusmiljons šādu cilvēku, no kuriem aptuveni 400 000 dzīvo Eiropas Savienības un Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas dalībvalstīs, klāstīja Hazans.

Viņš norādīja, ka gadījumā, ja minēto diasporas definīciju sašaurina, neiekļaujot tajā Latvijā dzimušos cilvēkus, kuriem varbūt Latvijas pilsonība nekad nav bijusi, tad šis skaits sarūk līdz 300 000 cilvēku.

Kā iepriekš ziņots, Ārlietu ministrija (ĀM) sadarbībā ar LU Diasporas un migrācijas pētījumu centru pirmdien prezentēs jaunākos diasporas pētījumus “Diasporas apjoma novērtējums” un “Diasporas satīklošana: iesaistīšanās prakse un sadarbības iespējas”.

Pasākuma dalībniekus uzrunās ĀM parlamentārā sekretāre Zanda Kalniņa-Lukaševica, pētījumus prezentēs Mihails Hazans un Inta Mieriņa.

Ministrijā skaidroja, ka diasporas apjoms ir diasporas politikas pamatā, taču dažādu apstākļu dēļ tas nav viegli novērtējams. Gadu gaitā publiskajā telpā bieži izskan atšķirīgi diasporas apjoma novērtējumi ar vai bez atsaucēm uz dažādu institūciju un pētnieku grupu publikācijām, kurās tiek novērtēts nevis diasporas apjoms konkrētajā gadā, bet migrācijas rezultātā zaudēto Latvijas valstspiederīgo skaits jeb negatīvais migrācijas saldo, kas tiek maldīgi interpretēts kā diasporas apjoms.

Pētījums “Diasporas apjoma novērtējums” pārskata līdzšinējās diasporas un remigrācijas apjoma novērtējumu pieejas, to priekšrocības un trūkumus, kā arī izaicinājumus, kas saistīti ar precīzu migrācijas plūsmu un diasporas apjomu novērtējuma mūsdienās.

Pētījums sniedz aplēsi par pašreizējo diasporas apjomu, kā arī emigrāciju un remigrāciju. Pētījums ietver kopējo skaitlisko novērtējumu, kā arī emigrācijas un remigrācijas apjomu dažādu gadu, valstu un galveno demogrāfisko grupu griezumā, norādīja ministrijā.

Savukārt pētījums “Diasporas satīklošana: iesaistīšanās prakse un sadarbības iespējas” sniedz informāciju un rekomendācijas ārpus Latvijas dzīvojošās Latvijas diasporas efektīvākai satīklošanai, lai veicinātu diasporas pārstāvju līdzdalību diasporas organizācijās.

Ministrijā akcentēja, ka stipras diasporas kopienas ārvalstīs pamats ir tās saliedētība un pastāvīga kontaktu uzturēšana starp diasporas locekļiem, iesaistoties diasporas pasākumos un organizācijās.

Diasporas līdzdalība mūsdienās ir daudzveidīgāka un sadrumstalotāka nekā jebkad agrāk. Līdzās diasporas organizācijām ārvalstīs ir daudz citu grupu, apvienību un vienkārši aktīvu diasporas indivīdu ar radošām idejām, kas dažādos veidos iesaistās ar Latviju saistītās aktivitātēs.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Saturs turpinās pēc reklāmas

Diasporas pārstāvju, organizāciju un grupu veiksmīgāka satīklošana veicina informācijas un zināšanu apmaiņu, stiprina Latvijas transnacionālo kopienu un piesaistes izjūtu Latvijai un palielina remigrācijas iespēju.

Pētījumu prezentācijai būs iespējams sekot līdzi arī tiešsaistē ĀM mājaslapā, ministrijas “Facebook” lapā, kā arī platformā “Cisco Webex Meetings”.

Ziņo par kļūdu rakstā

Iezīmē kļūdaino tekstu un spied Ctrl+Enter.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Saturs turpinās pēc reklāmas

Saturs turpinās pēc reklāmas

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma aizvērsies pēc 0 sekundēm

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma aizvērsies pēc 0 sekundēm

Saturs turpinās pēc reklāmas