Saņem paziņojumu par svarīgākajām ziņām, līdzko tās ir publicētas tv3.lv! Pieteikties
Finansējums “Rīgas Satiksmes” 8,7 miljonu aplikācijai nav adekvāts, bažījas VARAM
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (VARAM) ir bažas, ka “Rīgas Satiksmes” daudzmiljonu projekta, kas paredz izveidot aplikāciju brīvo autostāvvietu atrašanai galvaspilsētā, finansējums nav adekvāts, sestdien vēstīja raidījums “LNT Ziņas”.

“VARAM konceptuāli saskatīja, ka varētu būt pozitīvs devums no tāda viedokļa, ka, samazinoties degvielas patēriņam, kas tiek izmantots, tērēts automašīnās, meklējot stāvvietas, tādā veidā varētu arī emisijas samazināt. Bet par finanšu samērīgumu un vai tas naudas ieguldījums mērķu sasniegšanai nav pārlieku liels, mēs skaidru viedokli neteicām, bet mums bija komentārs, ka ir bažas, vai šis finansējuma apjoms ir adekvāts, kāds tam ir paredzēts. Pārrunājām ar kolēģiem, kas strādā ar klimata jautājumiem, un mums nešķiet, ka tas būtu samērīgs apjoms. Būtu arī jāpavērtē, vai samazināt autotransporta plūsmu pilsētas centrā nevar ar citiem līdzekļiem,” saka VARAM valsts sekretāre Alda Ozola.
Lai arī VARAM tik tiešām nav izteikusi tiešus iebildumus, tās komentāri par apšaubāmi lielām “Rīgas Satiksmes” tāmēm neesot ņemti vērā. Tomēr šī veida Eiropas Savienības projekts ir tāds, kuru ministrija neesot varējusi nobloķēt. Ministrijā skaidro – tā kā 7. septembrī “Rīgas Satiksme” savu daudzmiljonu eiro projektu jau iesniegusi Eiropas Komisijā, šobrīd no Latvijas puses neko nevarot mainīt.
“Ministrija nevar samazināt projekta pieteikumā iekļautās izmaksas, vai tās ir pamatotas vai ne. Tās vērtēs Eiropas Komisijas eksperti,” norāda VARAM valsts sekretāre.
Intervija ar Aldu Ozolu, VARAM valsts sekretāri:
– Ja Eiropas Komisija atbalsta šo projektu, vai tiešām valsts būs gatava šai mobilajai aplikācijai dot 2 miljonus eiro līdzfinansējuma?
“Ja Eiropas Komisijas piesaistītie eksperti to atbalstīs, un to mēs zināsim ne agrāk kā pēc pusgada, tad, jā, tas nosacījums ir, ka valsts līdzfinansē daļu no šīm izmaksām. Taču var parādīties nianses, vai projekts ir viss atbalstīts.”
– Jums nebija iespēju nobloķēt šo “Rīgas Satiksmes” jauno projektu?
“Nē, tas nav iespējams, jo vides un klimata jomas projektiem nav vajadzīga Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas atbalsta vēstule.”
– Vai Jums tas liekas samērīgi – 2 miljoni valsts līdzfinansējuma – un varbūt varēja šo projektu vienkārši neīstenot?
“Šajā gadījumā projekta pieteicējs, “Rīgas Satiksme”, tieši ir nācis ar šādu iniciatīvu un izvēlējušies šādus risinājumus. Ministrijai nav iespēju ko mainīt. Bet, mūsuprāt, pilsētvidē ir citi efektīvāki risinājumi, un tamdēļ būtu jājautā Rīgas domei, kādēļ tad “park&ride” sistēmā, par kuru tika izteikti solījumi pirms vairākiem gadiem, progress ir tik nemanāms.”
LMT akcentē – šāda programmatūra jau eksistē
Tikmēr Latvijas Mobilais Telefons (LMT) akcentē, ka šāda programmatūra jau eksistē . Kopā ar mašīnredzes uzņēmumu “4SmartStreets” LMT ir izstrādājis brīvo autostāvvietu atrašanai vajadzīgo tehnoloģiju un mobilo aplikāciju. LMT plāno piedalīties “Rīgas Satiksmes” iepirkumu konkursā.
“Rīgas Satiksmes” 8,7 miljonu eiro projekts paredz apgaismojuma stabos virs A un B zonas 3000 autostāvvietu ierīkot sensorus un videokameras. Tiks sūtīti signāli uz speciāli izstrādātu programmu, vai konkrētā autostāvvieta ir brīva vai ne, un mobilā telefona aplikācijā to varēs uzzināt autovadītāji. Vienlaikus sensori arī pielāgošot gaismas intensitāti uz ielas atbilstoši diennakts laikam.
“Lai mazinātu sastrēgumus un uzlabotu gaisa kvalitāti. Arī Eiropā šādi projekti eksistē, un Eiropa dod naudu, lai arī Rīga varētu šādas tehnoloģijas uzstādīt, palīdzot gan kvalitātei, gan sastrēgumiem,” skaidro “Rīgas Satiksmes” preses sekretārs Viktors Zaķis.
Opozīcija: nanoūdens nobāl šī projekta priekšā
Šokēta par jauno projektu ir Rīgas domes opozīcija. To izbrīnījis, ka daudzmiljonu projektu Rīgas domes valdošais bloks ir atbalstījis, balstoties tikai uz idejas izklāstu vien divās lappusēs. Tiek lēsts, ka projekts varētu kopumā izmaksāt, labi, ja vienu miljonu eiro.
“Manuprāt, nanoūdens skandāls nobāl uz šī fona, jo tur bija 400 000 nozagti, tad šeit izskatās – uz kādiem 7 miljoniem,” saka Rīgas domes “Vienotības” frakcijas vadītājs Vilnis Ķirsis.
Opozīcija arī par absurdu sauc “Rīgas Satiksmes” rīcību, ka uz iztaujāšanu par šo jautājumu Rīgas domē šonedēļ ticis deleģēts vien uzņēmuma preses sekretārs. Līdz ar to tā arī nav kļuvis skaidrs, cik lielas varētu būt sistēmas tālākās uzturēšanas izmaksas un kurš tās segtu, jo projektā plānotie 8,7 miljoni eiro ir paredzēti tikai uz trīs gadiem.
“Ja tās maksās “Rīgas Satiksme”, mums jāsaprot skaidri un gaiši, vai nu tad atkal būs jāpalielina dotācija “Rīgas Satiksmei”, vai arī būs jāpalielina sabiedriskā transporta cenas,” saka Ķirsis.
Ziņo par kļūdu rakstā
Iezīmē kļūdaino tekstu un spied Ctrl+Enter.
Iezīmē kļūdaino tekstu un ziņo par to!