Pēc sankciju ieviešanas pret Baltkrieviju ielu sālīšanai ziemā izmanto Ēģiptes sāli

Kopš pavasara, kad pēc iebrukuma Ukrainā pret Krieviju un Baltkrieviju vērstas Rietumu sankcijas, sāli Rīgas ielu kaisīšanai galvaspilsētas brauktuvju uzturētājs iegādājas Ēģiptē un citās tālās zemēs. Tas ir aptuveni divreiz dārgāks nekā iepriekš izmantotais Baltkrievijas sāls.

Kā portālam “tv3.lv” pastāstīja Rīgas vicemērs Vilnis Ķirsis (JV), pirms ziemas sezonas pašvaldībai bija tikšanās ar uzņēmēju, kas nodrošina galvaspilsētas brauktuvju uzturēšanu ziemas sezonā. Tajā sniegtā informācija liecina, ka līdz šim brauktuvju kaisīšanai galvenokārt izmantots Baltkrievijā iegādātais sāls, bet kopš pavasara tā tiek iepirka Ēģiptē. Ņemot vērā transportēšanas izmaksas un citus apstākļus, sāls attiecīgi kļuvis dārgāks.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Rīgas domes Satiksmes departamenta direktora pienākumu izpildītājs Jānis Vaivods “tv3.lv” precizē, ka galvaspilsētu ielu uzturēšanai ir iepirkts sāls gan no Vācijas, gan no Ēģiptes un Marokas. Kopējais apjoms, ko galvaspilsētas uzturētāji šobrīd iepirkuši, ir 5000 tonnas.

“Gada sākumā uzturētāji saskārās ar strauju sāls cenu kāpumu un šobrīd cenas ir saglabājušās tādā līmenī,” piebilst Vaivods.

Valkas novadā pērn izkaisītas 600 tonnas sāls

Piemēram, Valkas novada pašvaldība pagājušajā ziemas sezonā ielu un brauktuvju uzturēšanai kopumā izmantoja 600 tonnu sāls, – “tv3.lv” informē pašvaldības izpilddirektors Ainārs Zābers, piebilstot, ka ir bijušas arī ziemas, ka pieticis vien ar 250 tonnām.

Zābers nevarēja precizēt, no kurienes nāk ielu uzturēšanai iepirktais sāls, bet salīdzināja: ja pērn tas bija iegādājams par 90 eiro tonnā, šogad tā cenu uzskrējusi krietni virs simts eiro par tonnu.

Cauri Valkai 7,5 km garumā stiepjas A3 tranzīta iela un tās pastāvīgai uzturēšanai kārtībā ziemas sezonā pašvaldība organizē diennakts dežūras, lai monitorētu brauktuves stāvokli.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Vai izvērtētas alternatīvas ielu sālīšanai?

Runājot par sāls izmantošanu ietvju kaisīšanai, Ķirsis atgādina, ka pērn tika grozīti saistošie noteikumi, nosakot, ka galvaspilsētas ietves drīkst kaisīt tikai ar 20% smilšu-sāls maisījumu.

“Bet attiecībā uz braucamo daļu – ar to ir problēma,” atzīst vicemērs. “Tas ir jautājums par satiksmes drošību, jo īsti neviens cits brauktuves apstrādes veids negarantē bezslīdi.”

Ķirsis skaidro, ka atšķirībā no Ziemeļvalstīm mūsu klimatam ir raksturīgi bieži sasalšanas un atkušanas cikli, līdz ar ko tādi brauktuves apstrādes materiāli kā smiltis nav efektīvs pretslīdes materiāls.

Ir alternatīvas, izmantojot kādus organiskākus risinājumus, bet tās ir ļoti dārgas un, cik dzirdēts, tāpat nenodrošina šo drošību,” skaidro Rīgas vicemērs.

Viņš arī min, ka, piemēram, uz tiltiem tiek izmantots nevis nātrija hlorīds, bet kālija hlorīds, kurš skaitās pakāpi labāks un tam ir arī efektīvāka iedarbība, līdz ar ko to var lietot mazākā daudzumā. Tomēr arī šis savienojums esot septiņas reizes dārgāks par parasto sāli.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Brauktuvju uzturēšanas izmaksas indeksē atbilstoši inflācijai

Rīgas dome jau pirms trīs gadiem ir slēgusi līgumu par ielu braucamo daļu uzturēšanu. “Šajā līgumā ir fiksētas cenas atbilstoši tam, kādas tās bija pirms trīs gadiem. Tomēr tiek piemērota cenu indeksācija” skaidro Ķirsis, piebilstot, ka pēdējā šāda brauktuvju uzturēšanas pakalpojuma izmaksu pārskatīšana notika martā. Iespējams, tā notiks arī nākamajā pavasarī.

Rīgas domes Satiksmes departamenta vadītājs Vaivods “tv3.lv” norāda, ka ielu uzturēšanas dienesti ziemas dežūras uzsākta naktī uz 16.novembri, kad darba gatavībā bija visas 67 tehnikas vienības.

“Attiecībā uz pirmdienas rītu, snigšana sākās plkst. 5.20 un noslēdzās pēc plkst. 8.30, uzturētāji darbus bija veikuši atbilstoši noteiktajām termiņu prasībām. Tāpat, apkopojot Satiksmes vadības centra datus, sūdzību skaits ir ļoti zems. Tādēļ Satiksmes departaments vērtē, ka uzturētāji ar pirmo sniegu ir tikuši galā labi.”

Savukārt Ķirsis pauda aicinājumu rīdziniekiem sliktākos laika apstākļos pārsēsties uz sabiedrisko transportu. Runājot par “puteņa biļetēm” jeb bezmaksas sabiedrisko transportu autovadītājiem stipras snigšanas vai puteņa laikā, Ķirsis skaidro, ka saistošie noteikumi paredz iespēju pašvaldībai par to lemt, ja šāda situācija tuvojas.

Žurnālists kopš 1992. gada. Atspoguļo sociālpolitiskus notikumus un procesus. Strādā ar pārliecību, ka uzticamas ziņas ir pirmās nepieciešamības prece ikvienam, kā arī vitamīni veselīgas pilsoniskās telpas veidošanā.

Ziņo par kļūdu rakstā

Iezīmē kļūdaino tekstu un spied Ctrl+Enter.

Iezīmē kļūdaino tekstu un ziņo par to!

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Reklāma aizvērsies pēc 0 sekundēm