Saņem paziņojumu par svarīgākajām ziņām, līdzko tās ir publicētas tv3.lv! Pieteikties
Pāreja uz ziemas riepām. Cik apzinīgi to darām un kas jāielāgo?
No 1. decembra līdz 1. martam vieglajiem transportlīdzekļiem obligāti jābūt aprīkotiem ar ziemas riepām. tv3.lv atgādina, ko der ielāgot šajā kontekstā.

Ziemas riepas Latvijā ir obligātas no 1.decembra līdz 1.martam. Vieglo automobiļu ziemas riepu minimālais protektora dziļums ir četri milimetri, nosaka Ceļu satiksmes noteikumi. Vienam auto nedrīkst vienlaikus būt radžotas un neradžotas riepas. Tāpat uzmanība jāpievērš riepu vecumam – nav ieteicams izmantot riepas par 5-6 gadiem vecākas riepas, jo braucot gan nodilst protektors, gan laika gaitā riepu gumija zaudē savas īpašības.
Kravas automobiļiem virs 3,5 tonnām uz priekšējās ass liegts likt atjaunotas riepas, paredz 2019. gadā veiktās izmaiņas Noteikumos par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un kontroli uz ceļa. Līdzīgas prasības attiecas arī autobusiem.
CSDD aicina jau tagad lietot ziemas riepas
Laikapstākļiem kļūstot arvien ziemīgākiem, transportlīdzekļu vadītājiem ir jāpievērš pastiprināta uzmanība savu automobiļu tehniskajai kārtībai un riepu stāvoklim. CSDD autovadītājus aicina negaidīt 1.decembri un jau tagad parūpēties par vasaras riepu nomaiņu pret ziemas riepām, lai braukšana būtu pēc iespējas drošāka. Riepas ar radzēm atļautas jau no 1. oktobra līdz 1. maijam.
Par riepu protektoru dziļumu no 1.decembra līdz 1.martam:
- Ziemas riepu protektoram jābūt vismaz četrus milimetrus dziļam (transportlīdzekļiem ar pilnu masu līdz 3500 kilogramiem (piemēram, vieglajiem automobiļiem). Vieglajiem automobiļiem ar pilnu masu līdz 3500 kilogramiem katra ass un automobiļiem ar pilnu masu virs 3500 kilogramiem priekšējā stūrējamā ass obligāti jāaprīko ar vienādām riepām.
- Minimālais dziļums trīs milimetri – autobusiem;
- Minimālais dziļums divi milimetri – transportlīdzekļiem ar pilnu masu virs 3500 kilogramiem;
- Minimālais dziļums 1,6 milimetri – piekabēm.
CSDD aicina ņemt vērā, ka, aprīkojot auto ar radžotām riepām, tad tām ir jābūt uz visiem riteņiem.
Drošas braukšanas pamati
Laika un ceļa apstākļiem atbilstošs ātrums – ziemā būtiski pagarinās bremzēšanas ceļa garums. Piemēram, braucot ar ātrumu 50 kilometriem stundā, uz sausa seguma un uz slidena ceļa tas atšķiras pat trīs reizes.
Riepas – ziemas riepas nodrošina labāku saķeri ar ceļu un samazina slīdēšanu. Regulāri jāpārliecinās, ka gaisa spiediens riepās atbilst ražotāja norādītajām prasībām.
Gaismas – jāpārliecinās, ka auto lukturi ir noregulēti un tie neapžilbina pretimbraucējus. Rūpējies, lai automašīnas lukturi ir notīrīti un darbotos, savukārt miglas lukturus lieto tikai nepietiekamas redzamības gadījumos.
Droša distance un manevru veikšana – kad uz ceļiem veidojas apledojums, svarīgi ievērot laikapstākļiem atbilstošu drošu distanci. Vadītajiem jāaizvairās no straujas manevru veikšanas un jābūt vērīgiem.
Riepu nomaiņas nozīme un ko der ielāgot par pārbaudēm
CSDD tv3.lv darīja zināmu, ka tehniskās apskates veic periodā, kad ziemas riepas ir obligātas – tehnisko apskati nevar iziet, ja nav ziemas riepu vai attiecīgais protektora dziļums ir mazāks par noteikumos rakstītajiem.
CSDD nav informācijas vai apkopotas statistikas, cik transportlīdzekļu īpašnieki savlaicīgi nomaina vai nenomaina ziemas riepas. Taču drošība ir galvenais aspekts, kā kādēļ ir tik būtiski mainīt riepas uz ziemas, iestājoties gada aukstajam laikam.
“Ziemas riepas ir būtisks ceļu satiksmes drošības jautājums, jo būtiski atšķiras vasaras un ziemas riepu tehnoloģiskais sastāvs – vasaras riepa nekādā gadījumā nepildīs tās pašas funkcijas aukstā laikā un sniega, apledojuma gadījumos. Ziemas riepa, pretēji ir radīta, lai aukstos un ziemīgos apstākļos spētu pildīt savu galveno funkciju – turēt transportlīdzekli uz ceļa.”
Vaicāts, vai klimata pārmaiņu rezultātā nav iecerēts mainīt laika periodu, kādā ir jābūt uzliktām ziemas riepām, CSDD Komunikācijas departamenta vadītājas vietnieks atbildēja – diskusija par to patlaban nav aktuāla.
“Ja esam pasekojuši dažādu auto ekspertu teiktajam, tad ieteicama ziemas riepu lietošana ir jau gadījumos, kad āra temperatūra noslīd līdz +7 grādiem, jo šajā temperatūrā vasaras riepas zaudē savu funkcionalitāti, līdz ar to, jau oktobris ir piemērots laiks, kad apsvērt domu par riepu maiņu un pirmos salu un sniegu sagaidītu drošākos apstākļos.”
Ko der atcerēties, mainot ziemas riepas?
Arī eksperti uzsver – tas, ka termiņš ir 1. decembris, gan nenozīmē, riepu maiņa ir jāatliek uz 1. decembri. Uzniegot sniegam, apledojot ceļiem vai gaisa temperatūrai nokrītot zem 7 grādiem pēc Celsija, ziemas riepas ieteicams uzstādīt ātrāk. Taču cik apzinīgi to darām?
Gandrīz trešdaļa šoferu uz ziemas riepām pāriet jau oktobrī
“Carlsberg 0.0 atbildīgas braukšanas indeksa” dati liecina, ka gandrīz trešdaļa jeb 30% autovadītāju atzīst, ka mēdz mainīt vasaras riepas uz ziemas riepām tieši oktobrī, 42% – novembrī, bet 16% cenšas to darīt maksimāli tuvu 1. decembrim, jo no šā datuma tas ir obligāti.
Pavisam neliela daļa autovadītāju jeb 1% atzīst, ka mēdz pāriet uz ziemas riepām arī pēc obligātā termiņa, bet 10% nemaina riepas un visu gadu brauc ar t.s. vissezonas riepām.
Drošas braukšanas skolas direktors Jānis Vanks, komentējot “Carlsberg 0.0 atbildīgas braukšanas indeksa” datus, norāda, ka ir svarīgi pārliecināties, kādā stāvoklī ir ziemas riepas, ja tās izmanto atkārtoti. Jāpatur prātā jau iepriekš minēto, ka četru milimetru protektors ir minimālais pieļaujamais.
“Ja rudenī, izejot tehnisko apskati, riepām ir šie četri milimetri, tas nenozīmē, ka ar šīm riepām varēs braukt visu ziemu, jo aptuveni mēneša laikā šīs riepas vairs neatbildīs ceļu satiksmes noteikumiem un var būt bīstamas satiksmei ziemas apstākļos.”
Visiem drošu braukšanu!
Ziņo par kļūdu rakstā
Iezīmē kļūdaino tekstu un spied Ctrl+Enter.
Iezīmē kļūdaino tekstu un ziņo par to!