Saņem paziņojumu par svarīgākajām ziņām, līdzko tās ir publicētas tv3.lv! Pieteikties
Krievijas militārās nozares uzņēmējs darbojies Latvijas dzelzceļa kompānijās
Viena no augstākajām Krievijas kara mašīnas amatpersonām ir Aleksejs Krivoručko. Ilgus gadus nepamanīts bijis fakts, ka, būdams Kalašņikova koncerna akcionārs, viņš vairākus gadus strādājis Latvijas uzņēmumos. Laikā ap Krimas aneksiju viņam piederēja arī daļas Latvijas dzelzceļa nozares firmās. “Nekā personīga” pēta, vai Krivoručko šajos uzņēmumos vēl ir saglabājusies kāda ietekme.
Aleksejs Krivoručko kopš 2018. gada ir Krievijas aizsardzības ministra Sergeja Šoigu vietnieks. Pirms tam bija lielākais ieroču ražotāja “Kalashnikov Group” akcionārs. Vēl pirms pilna mēroga kara sākuma viņš bija iekļauts Eiropas Savienības un ASV sankciju sarakstos par krievu opozīcijas līdera Alekseja Navaļnija indēšanu. Jau pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā Navaļnija komanda Krivoručko raksturoja kā vienu no cilvēkiem, kas visvairāk ieguvis no kara.
“Līdz tam Krivoručko nebija karavīrs, viņš bija civilais. Kas tad viņu piespieda atstāt iepriekšējo, brīnišķīgo dzīvi un doties strādāt Aizsardzības ministrijā par algu, kas ir simtiem reižu zemāka nekā viņa iepriekšējie ienākumi? Lūk, kas: aizsardzības ministra vietnieka statusā viņš uzrauga visus bruņojuma iepirkumus, bez viņa saskaņojuma nav iespējams noslēgt nevienu komerciālu vienošanos. Caur viņu iziet triljoniem rubļu. Vilinoši? Protams! Veselus divarpus gadus Krivoručko apvienoja augsto Aizsardzības ministrijas amatu un īpašumtiesības “Kalašņikovā”, proti pats no sevis iepirka šaujamieročus, aviācijas raķetes, pretgaisa aizsardzības līdzekļus un armijas speciālo tehniku. Viņš pats personīgo maku bija ieinteresēts kurināt militāro histēriju.”
Jau 2010. gadā Krivoručko vārds parādījās arī Latvijas Uzņēmumu reģistrā. Viņš kļuva par uzņēmuma SIA “L-ekspresis” padomes priekšsēdētāja vietnieku.
Cilvēki, kas ar viņu vienlaicīgi atradās padomē, tagad apgalvo, ka nekad Krivoručko nav satikuši. Saskaņā ar Uzņēmuma reģistra datiem, apmēram pusgadu līdz ar Krivoručko padomē atradās finansists Valdis Siksnis.
“Es neesmu ar viņu strādājis kopā, es neesmu nekur bijusi amatpersona ar viņu. Manuprāt, tur Druvis Mūrmanis bija viszinošākais,” saka Siksnis.
[“Nekā personīga”: “Mēs meklējam informāciju par tādu personu Alekseju Krivoručko, viņš savulaik bijis uzņēmuma “L-ekspresis” amatpersona. [..] Vai atceraties šo cilvēku un zināt, kā viņš nonāca padomē?”] Mūrmanis: “Būtu jau labi, ja jūs varētu atsūtīt, lai es precīzi varētu atbildēt rakstiski.”
Uzņēmuma īpašnieki “L-ekspresī” slēpās aiz garām firmu ķēdēm. Viena no tādām ķēdēm noslēdzās Igaunijas uzņēmumā “Stardust Management”. Igauņu uzņēmumu reģistra dati liecina, ka kompānija uz pusēm piederēja Aleksejam un Jekaterinai Krivoručko.
“L-ekspresis” <- “Transtrade Riga” <- “Stardust Management” (Igaunija).
Ap 2014. gadu uzņēmumā mainījās īpašnieku struktūra, bet Krivoručko padomē darbu turpināja. Uzņēmuma tagadējā vadība apstiprina, ka viņš slēpās aiz Kipras ofšora “Seaden Holdings”. Rakstiskās atbildēs tā uzsver, ka tolaik nekādu bažu par Krivoručko saistību ar militāro industriju nebija, jo viņš bija pazīstams kā pieredzējis dzelzceļa nozares pārstāvis. 2015. gadā viņš pazuda no uzņēmuma padomes, ap 2017. gadu visa kontrole nonāca vietējo uzņēmēju rokās.
“L-ekspresis” jau kopš 90. gadiem nodarbojās ar starptautisko pasažieru vilciena Rīga-Maskava un Rīga- Sanktpēterburga organizēšanu. Tiesa gan, formāli ar to nodarbojās valsts uzņēmums “LDz Cargo”, kurš no “L-ekspreša” nomāja pasažieru vagonus.
“L-ekspresis” ir komercsabiedrība, kas nodarbojas ar dažādu pakalpojumu sniegšanu. Vēsturiski, kad mūsu koncerna uzņēmums “LDZ Cargo” veica starptautiskos pasažieru pārvadājumus, viņi nodrošināja atsevišķus pakalpojumus šī procesa ietvaros, tai skaitā ritošā sastāva jeb pasažieru vagonu nomu.
Es domāju, ka šodien šāda situācija noteikti nebūtu pieļaujama. Protams, ir pilnīgi cita ģeopolitiskā un sankciju ietvara interpretācija, traktējums un apstākļi. Noteiktu pašreizējos apstākļos šāda sadarbība nebūtu iespējama.
Pandēmijas sākumā starptautiskie pasažieru pārvadājumi apstājās. Pēc tam karš to atjaunošanu padarīja neiespējamu. Taču L-ekspresī darbs turpinās. Te remontē vilcienu vagonus.
Tāpat šeit tiek likti kopā arī jaunie Latvijas pasažieru vilcieni, kurus “Škoda” šurp atved izjauktā veidā.
“Pasažieru vilciena” valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis norāda: “Mūsu elektrovilcienu ražotājs “Škoda” ir izveidojis tur sava veida ražotni, kur izmanto viņu telpas, viņu speciālisti tur liek vilcienus kopā. Par to, kamēr tie vilcieni nav atdoti mums, atbild “Škoda” – par drošību un visiem darbiem, ko viņi veic.”
Šo vilcienu piegāde kavējas tieši tādēļ, ka šīs pārbaudes ir ļoti skrupulozas un iesaistot dažādas Eiropas institūcijas. Faktiski, lai vilciens tiktu palaists Latvijas infrastruktūrā, ir nepieciešams atzinums par to, ka tie ir droši, no Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas, kā arī no neatkarīgas komisijas “Latvijas dzelzceļā”.
Krivoručko atrodams vēl kādā Latvijas uzņēmumā. “Euro Rail Trans” lielākais akcionārs kopš dibināšanas bija Krievijas dzelzceļa meitasuzņēmums. Otrs dibinātājs bija SIA “Transtrade Riga,” kurā starp akcionāriem bija arī Krivoručko. 2014. gadā vietējo uzņēmēju grupa, kurā bija arī Andris Šķēle un Ainārs Šlesers, atpirka mazākuma akciju paketi. Krivoručko padomi atstāja, valdē nāca Šlesers.
“Nekā personīga”: Tāda persona Aleksejs Krivoručko mūs interesē, un, spriežot pēc “Lursoft” datiem, jūs varētu būt pazīstami. Ko jūs varētu par viņu pastāstīt?”
Šlesers: Nepazīstu šādu cilvēku.
“Nekā personīga”: Viņš savulaik strādāja “Euro Rail Trans” uzņēmumā.
Šlesers: Es viņu nezinu.
Personas, kas piedalījušās darījumā, stāsta, ka sarunas notikušas nevis ar Krivoručko, bet Maksimu Liksutovu. Viņš ir Maskavas vicemērs, Krivoručko draugs.
Krievijas opozīcijas prese vēsta, ka gan Liksutovs, gan Krivoručko cieši saistīti ar diviem mafioziem oligarhiem Andreju Bokarevu un Iskandaru Mahmudovu. Viņiem tagad tiek Maskavas domes transporta iepirkumi, abi paralēli kļuvuši par militāro rūpnīcu īpašniekiem. Abi minēti tiesībsargu izmeklēšanās Vācijā un Spānijā saistībā ar krievu organizētās noziedzības naudas atmazgāšanu.
Ziņo par kļūdu rakstā
Iezīmē kļūdaino tekstu un spied Ctrl+Enter.
Iezīmē kļūdaino tekstu un ziņo par to!