tv3.lv

“airBaltic” brīdina par zaudējumiem, kas radušies “Latvijas Gaisa satiksmes” dēļ

2018. gada 23. septembrī 19:10

Aviokompānijas “airBaltic” nosūtījusi vēstuli Latvijas gaisa satiksmes vadībai, kas nonākusi TV3 rīcībā. “airBaltic” uzskata, ka viņiem radušies teju 200 000 eiro lieli zaudējumi, jo gaisa telpas kontrolieri slikti strādā.

“Latvijas Gaisa satiksmes” dispečeri stāsta, ka lidostā ielidojošo un izlidojošo lidmašīnu skaits pieaug. Savukārt pēc veiktās optimizācijas, kontroles tornī lidostā dispečeru skaits no trim samazināts uz diviem. Latvijas gaisa satiksmes vadība pārmetumus noliedz un apgalvo, ka mūsu valsts gaisa telpa esot drošībā. Un darbinieku apvainojumus sauc par nepamatotiem.

Latvijas gaisa satiksmes dispečeri ir tie, kuri atbild par lidmašīnu pacelšanos un nosēšanos lidostā “Rīga”, kontrolē lidaparātus, kas tranzītā lido caru Latvijas gaisa telpu. No viņu darba atkarīgs, lai lidmašīnas gaisā vai uz zemes nesaskrietos. Ja rodas avārijas situācijas, tieši dispečeri, piemēram, palīdz organizēt ārkārtas nosēšanos vai novirza lidmašīnas uz citiem lidlaukiem.

Šis gads ne tikai Rīgā, bet arī citās Eiropas lidostās bijis saspringts. Aviobizness aug, lidojumu skaits palielinās. Papildus slodzi radījušas regulārās militārās mācības.

“Nekā personīga” dispečeri apgalvo, ka viņi ar pieaugošo slodzi galā netiek. Vairākus gadus uzņēmums nav spējis piesaistīt jaunus darbiniekus. Tikmēr vairāki kolēģi devušies strādāt uz lielajām lidostām Eiropā, kur algas ir augstākas. Cilvēku trūkums jūtams ikdienā – darbinieku slodzes pieaug. Bet kopš pavasara tā saucamajā gaisa kontroles tornī, kas pārrauga lidostas “Rīga” darbu, darbinieku skaits no trim vienā maiņā samazināts līdz diviem dispečeriem.

Anonīms Latvijas gaisa satiksmes darbinieks: Tornī strādā divi cilvēki. Tagad. Agrāk strādāja trīs. Divi katrs savā pozīcijā un maiņas vecākais.

“Nekā personīga”: Samazinājums ir kāpēc? Tāpēc, ka cilvēku pietrūkst?

Anonīms Latvijas gaisa satiksmes darbinieks: Pietrūkst cilvēku.

“Nekā personīga”: Tad, ja “airBaltic” mums saka, ka viņiem tieši aug apjoms, cik viņiem lidojumi notiek, tad arī Latvijas gaisa satiksmei vajadzētu palielināties.

Anonīms Latvijas gaisa satiksmes darbinieks: Vajadzētu palielināties.

“Nekā personīga”: Bet notiek pretējais.

Anonīms Latvijas gaisa satiksmes darbinieks: Jā. Pilnīgi pretējais.

“Nekā personīga”: Varbūt no praktiskās puses varat aprakstīt, – tur sēž divi cilvēki, kā bija situācija, kad sēž trīs cilvēki. Kas ir darba izpildījumā mainījies. Varbūt tur ir kādas jaunas iekārtas, kāpēc tas trešais nav vajadzīgs?

Anonīms Latvijas gaisa satiksmes darbinieks: Nē. Kad ir kāda ārkārtas situācija, tad ļoti, ļoti palīdz, ka tas trešais tiešām ir tur, viņš palīdz koordinēt, risināt to visu situāciju. Bet tagad divatā ir tik, cik ir. Un tagad tā atbildība ir uz tiem diviem uzkrauta. Vairs nav trešais, kurš pasaka – tagad darām šitā un tagad šitā.

Dāvids Tauriņš
“Latvijas Gaisa satiksme” valdes priekšsēdētājs

Ziniet, drošāk ir, ja ir pieci cilvēki. Bet es vēlreiz saku, – mums ir jāsavieno divas lietas. Lidojumu drošums un efektivitāte. Tāpēc šobrīd šie te divi segmenti tiek organiski savienoti.Trešais cilvēks, teiksim, nav noņemts nost. Vienkārši tur bija tā saucamie lidojuma vadītāji, kuri nepildīja dispečera funkcijas. Tieši nepildīja. Bet tagad visi pilda šīs te funkcijas. Un viens no tiem uzņēmās lidojuma vadītāja funkcijas. Līdz ar to šis te darbs tika vienkārši optimizēts.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Aviokompānija “airBaltic” nav apmierināta ar “Latvijas Gaisa satiksmes” darbu. Martins Gauss pirms nedēļas nosūtījis gaisa telpas kontrolieriem vēstuli, uzskaitot papildus izdevumus, kas viņiem radušies. Vēstule nonākusi arī “Nekā personīga” rīcībā. Aviokompānija sūdzas, ka šogad būtiski kavējušies lidmašīnu reisi. Kopumā 1715 minūtes. Pēc Eiropas standartiem minūtes pārvēršot naudā sanāk 120 050 eiro. Plus cita veida “airBaltic zaudējumi – vēl 40 740 eiro. 82 pasažieriem izmaksātas kompensācijas par nokavētajiem starpsavienojumu reisiem –  20 500 eiro apmērā. Kopā 181 290 eiro.

Martins Aleksanders Gauss
“airBaltic”valdes priekšsēdētājs

Ja mēs audzējam katru gadu 20% lidojumu apjomu, kas noticis iepriekšējos gados, tad droši vien ir nepieciešams investēt līdzekļus cilvēkos, aprīkojumā un modernajās tehnoloģijās. Mums šovasar ir bijusi saruna ar “Latvijas Gaisa satiksmi” par viņu nākotnes plāniem. Viņi investē jaunā aprīkojumā, darbiniekos un viņi meklē darbiniekus. Bet tas nav tik vienkārši nolīgt dispečerus, jo viņu apmācība ir diezgan ilga. Un tā nav tikai Latvijas problēma. Visā Eiropā ir gaisa dispečeru iztrūkums. Mēs to zinām. Bet tik un tā, kā aviokompānija mēs neesam priecīgi, ja notiek gaisa dispečeru kavējumi, to mēs vienmēr teiksim un to mēs arī uzrakstījām vēstulē. Tas, ko mēs darām – rakstām savam partnerim, ka mēs neesam apmierināti un šīs ir izmaksas, kas mums radušās. Un tas arī viss. Un mēs arī rakstām, ka vēlamies turpināt dialogu.

“Latvijas Gaisa satiksmes” valdes priekšsēdētājs apgalvo, ka viņa darbinieki ar saviem pienākumiem galā tiekot labi. Uzņēmums ievērojot visas starptautiski noteiktās normas un rādītājus.

Dāvids Tauriņš
“Latvijas Gaisa satiksme” valdes priekšsēdētājs

Manuprāt, tie nav zaudējumi. Vēstulē, ja mēs tā lasām – tad tie ir neiegūtie ienākumi vai papildus izdevumi. Pirmkārt, es šo vēstuli, ko saņēmām no mūsu partneriem “airBaltic”, vērtēju kā tādu sagatavošanās pasākumu, jo mums ir izveidota darba grupa. Tā sanāks 10.oktobrī.

Arī nozares ministrs uzskata, ka “Latvijas Gaisa satiksme” tiek ar saviem pienākumiem galā. Pat situācijā, kad lidmašīnu skaits lidostā aug.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Uldis Augulis
satiksmes ministrs (ZZS)

Protams, šis gads bija ļoti sarežģīts. It sevišķi mums strauji palielinās pasažieru skaits, kas izlido caru Rīgas lidostu. Tajā skaitā lielās mācības “Namejs”, kur bija pietiekoši daudz militārais transports, kas bija jānodrošina. Tā kā jā – šis gads bija viens no sarežģītākajiem.

Rihards Kozlovskis
iekšlietu ministrs (Jaunā vienotība)

Skaidrs, ka Latvijas gaisa satiksme ir drošības jautājums. Bet to, ka trūkst kapacitātes to es šodien uzzinu no jums.Es no savas puses varu pateikt tikai par drošības aspektu – skaidrs, ka nav pieļaujams, ja kapacitāte apdraud drošību. Bet, ja ir šie skaitļi un finansiālie zaudējumi, būšu atklāts – šo jautājumu dzirdu pirmo reizi no jums.

Dāvids Tauriņš stāsta, ka pēc mēneša 10 jauni dispečeri sāks apmācības Somijā. Mācību ilgums būšot pusotrs gads. Tad darbinieku skaits būšot optimāls. Bet atzīt, ka darbinieku šobrīd pietrūkst, “Latvijas Gaisa satiksmes” priekšnieks negrib.

“Esmu ļoti cienīgs uz mūsu arodbiedrību. Bet man šķiet, ja šādi apgalvojumi ir, tad tie nav korekti. Šobrīd man nav nekādu indikāciju no mūsu kolēģiem – maniem darbiniekiem, ka kaut kas nebūtu kārtībā. Ja jūs par to jautājat, tad tas nozīmē, ka laikam viņi runājuši ar jums un būtu ļoti labi, ja būtu tāda iespēja arī parunāties tieši ar mani šiem te cilvēkiem,” min Tauriņš.

Ziņo par kļūdu rakstā

Iezīmē kļūdaino tekstu un spied Ctrl+Enter.

Iezīmē kļūdaino tekstu un ziņo par to!

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Reklāma aizvērsies pēc 0 sekundēm

Reklāma aizvērsies pēc 0 sekundēm