Latvijā ražotās lidmašīnas starp pieprasītākajām pasaulē

Viens no piemēriem, ka “Latvija var!”, ir mūsu valstī ražotās lidmašīnas “Tarragon”, kas kļuvušas par vienu no savā klasē pieprasītākajiem lidaparātiem pasaulē. TV3 Ziņas jau stāstīja, ka arī mūsu Gaisa spēki nesen iegādājās divas šādas lidmašīnas. Un, izrādās, šos pašus gaisa kuģus iecienījuši arī daudzi turīgie eiropieši un amerikāņi.

“Tarragon” lidmašīnas top Rīgā, ostas teritorijā Mangaļsalā. Gaisa kuģi faktiski ir roku darbs. Nav nekādu konveijeru vai robotizētu iekārtu. Motors, propellers un elektronika tiek sūtīta no ārvalstīm. Teju visas pārējās virsbūves detaļas top ar inženieru rokām uz vietas.

Aivars Lejietis
SIA “Pelegrin” valdes priekšsēdētājs

“Februārī sāksim ražot pilnīgi visas karbona daļas šeit Latvijā. Un tās mums uz vienu lidaparātu šobrīd, ar jaunu dzinēju, ir kādas 224 detaļas, ja nemaldos.”

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Tieši vieglā, bet izturīgā karbona virsbūve šo lidmašīnu šobrīd ierindo starp ātrākajiem ultra vieglās klases lidaparātiem pasaulē. Sverot mazāk nekā 400 kilogramu, lidmašīna spēj attīstīt ātrumu virs 300 kilometru stundā.

“Tā tiešām ir īpaša varbūt ar savu aerodinamisko formu, lidotspējas raksturlielumiem un tām izjūtām, ko vari iegūt, tieši lidojot ar šādu lidmašīnu,” stāsta SIA “Pelegrin” valdes priekšsēdētājs.

Tai pat laikā – tās ir neticami ekonomiskas.

“Tarragon” degvielas patēriņš ir no 20-30 litriem stundā. Tas nozīmē, ka ar pilnu bāku tās bez problēmām var veikt lidojumu no Rīgas līdz Berlīnei. Šāda lidojuma izmaksas būtu ap 200 eiro, kas ir pat lētāk nekā šādu pašu maršrutu veikt ar automašīnu.

Paša lidaparāta cena gan ir no 200 000-250 000 eiro. Tādēļ galvenie klienti šobrīd – turīgi ārvalstnieki. Latvijā ražotās lidmašīnas šobrīd debesis iekaro Eiropā, Dienvidamerikā un ASV.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Aivars Lejietis
SIA “Pelegrin” valdes priekšsēdētājs

“Ja lidmašīna nonāks Amerikā, tad tās pārsvarā būs pārvietošanās līdzeklis. Ja runājam Eiropas kontekstā, tad tas var būt gan pārvietošanās līdzeklis, gan hobija līdzeklis, kur tu vienkārši baudi savu brīvo laiku, atļaujies un nododies lidošanai.”

Uzņēmums šobrīd spēj ražot aptuveni 10 lidaparātu gadā. Pieprasījums gan ir lielāks, taču ražošanas jaudu celt tas šobrīd nevarot. Šodien ražotnē viesojās arī premjers Krišjānis Kariņš, kurš uzsvēra, – šie lidaparāti ir piemērs tam, ka arī Latvijā var radīt nišas produktus ar augstu pievienoto vērtību.

Krišjānis Kariņš
Ministru prezidents (“Jaunā Vienotība”)

“Mums jābūt priecīgiem par visu standarta rūpniecību, kas mums ir, tā, protams, ir jāattīsta, un tai ir sava vieta, bet, lai valsts varētu izaugt, šis ir tas, uz ko mums ir jāskatās. Paskatāmies, ko mēs varam. Šis ir tas, uz ko mums jākoncentrējas, lai mēs varam izglītot pietiekami inženierus un tehniķus, kas var strādāt šādos uzņēmumos.”

Ministru prezidents uzsvēra, ka valdības mērķis – plašas ekonomikas transformācijas īstenošana – nozīmē vairāk tādu uzņēmumu kā “Tarragon Aircraft” lidmašīnu ražotne, kurā radītās lidmašīnas lieti noder Latvijas armijas Gaisa spēkiem un ir pieprasītas ārpus Latvijas.

Šobrīd uzņēmums nodarbina 25 cilvēkus. Taču attīstīties neļaujot arī darbaroku trūkums. Šobrīd Latvijā kvalificētu aviācijas inženieru trūkst.

Ziņo par kļūdu rakstā

Iezīmē kļūdaino tekstu un spied Ctrl+Enter.

Iezīmē kļūdaino tekstu un ziņo par to!

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Reklāma aizvērsies pēc 0 sekundēm