Kas ir “bezdzimuma personas”? Plaša rezonanse par seksuālās izglītības mācību materiāliem

Ažiotāžu skolēnu vecāku vidū raisījuši Valsts izglītības satura centra (VISC) izstrādātie mācību materiāli par seksuālo izglītību. Starp tematiem, kas skar seksuālo veselību, tur aplūkotas arī tādas tēmas, kurās bērniem stāsta par “bezdzimuma cilvēkiem” vai “piedzimšanu nepareizajā ķermenī”. Tieši par to arī sacelts lielākais tracis, tādēļ Izglītības ministrija lēmusi materiālus no mācību e-vides izņemt.

Valsts izglītības satura centra izstrādātā metodiskā materiāla ar nosaukumu “Seksuālā izglītība – jautājumi un atbildes”, saturs ir plašs. Sākot no tematiem par seksualitāti, ķermeni, līdz pat tādām tēmām, kurās runā par to, kas ir nebināra identitāte, bezdzimuma persona, dzimtes kvīri vai tas, ka, piedzimstot par zēnu, tu vari justies arī, kā meitene. Tas viss papildināts ar videolekcijām.

“Ja tavs brālis apgalvo, ka ir meitene un grib staigāt tikai kleitā un tavas kosmētikas kolekcija izkonkurē vilcieniņus un futbola bumbas, ir viegli paziņot, ka tas ar laiku pāries, bet tā var arī nenotikt,” teikts video.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Šie temati pēdējās dienās vecāku vidū sacēluši viedokļu vētru. Daudzi uzskata, ka šie nav temati, kuri būtu jāmāca pamatskolā un tie esot pat gatavi aizliegt skolām ar tiem savas atvases iepazīstināt. Valsts izglītības satura centrā gan norāda, šos materiālus nemaz nav paredzēts demonstrēt visas klases priekšā kādā konkrētā mācību priekšmetā – tas esot rekomendējoša rakstura materiāls, kuru pedagogs var izmantot, ja rodas tāda nepieciešamība.

“Šo materiālu nebija plānots izmantot no vāka līdz vākam, kādas mācību stundas laikā. Tomēr, ja jautājums aktualizējas, ir labi, ja ir informācija, kas pilnīgi noteikti nav ar mērķi, ka mums ir jāliek kāda mainīties, mainīt savu priekšstatu, kādai tūlītējai rīcībai jāseko. Tas ir vairāk vai mazāk informatīvos nolūkos,” stāsta Valsts izglītības satura centra pārstāve Liene Bērziņa.

Un šāda informācija ir nepieciešama gan bērniem, gan arī pedagogiem, pauž  biedrībā “Papardes zieds”, kas jau gandrīz 30 gadus sniedz atbalstu jauniešiem, vecākiem un pedagogiem seksuālās un reproduktīvās veselības jautājumos. Biedrībā uzskata, ažiotāža radusies, jo pieaugušie, tai skaitā arī skolotāji, neizprot, ka tā ir realitāte – jaunieši saskaras ar neziņu, kas viņi ir, tādēļ šos jautājumus paslaukot zem tepiķa, nekas labāk nepaliks.

“Realitātē ir bērni, kuri vidusskolā pēkšņi pasludina, ka rīt es vairs nebūšu Jānis, būšu Ieva. Vai kuri otrādi saka: mammu, vai tu nevarētu man nosiet krūtis, es gribētu tagad būt puisis. Un te ir divas mūsu reakcijas. Mēs varam izlikties, ka tas nenotiek, izlikties, ka tas mūs neskar, šīs problēmas nerisināt, bet jautājums, vai mēs šādi palīdzam bērnam?” saka biedrības “Papardes zieds” vadītāja Iveta Ķelle.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

“Papardes zieda” paustajam daļēji piekrīt arī Pusaudžu un jauniešu psihoterapijas centra vadītājs Nils Sakss Konstantinovs. Viņš gan vērš uzmanību, ka šoreiz izvēlētā pieeja ir pārāk agresīva un arī temati pārlieku radikāli.

Viņam arī rodas, sajūta, ka izvēlēta pieejam ir mazāk informatīva, kā bērnus ietekmējoša: “Šis video neatgādina kaut ko, ko mēs sagaidītu skolā. Tas atgādina kaut ko, ko mēs redzam tajā pašā “TikTok” un jauniešu sociālajos tīklos, kur ir tāda aktīva pārliecināšanas tehnika. Bērniem šādā veidā, tik direktīvi, tik bezkritiski, bez citām iespējām skaidrot, ka viņš varētu būt bezdzimuma, to, ka viņu vajadzētu saukt par to. Tas nav labs veids, kā mācīt bērnus.”

Pēc plašās ažiotāžas Valsts izglītības satura cents gan lēma šos materiālus no e-vides izņemt. Plānotas arī diskusijas ar nozares ekspertiem un vecākiem, lai kopā lemtu, kas tajos maināms vai uzlabojams.

Ziņo par kļūdu rakstā

Iezīmē kļūdaino tekstu un spied Ctrl+Enter.

Iezīmē kļūdaino tekstu un ziņo par to!

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Reklāma aizvērsies pēc 0 sekundēm