Saņem paziņojumu par svarīgākajām ziņām, līdzko tās ir publicētas tv3.lv! Pieteikties
“Jebkurā brīdī var būt kaut kāds plīsums!” Daudzās daudzdzīvokļu ēkās lifti savu laiku nokalpojuši
Teju visu padomju laikā celto daudzdzīvokļu māju liftiem ir beidzies ekspluatācijas laiks – savu laiku tie ir nokalpojuši.

Taču jaunu liftu ierīkošana ir dārga, un par to nomaiņu ir jāmaksā iedzīvotājiem, tāpēc viņi izvēlas vecos liftus remontēt.
Ekrānuzņēmumi
Guļamrajonos, piemēram, Pļavniekos un Purvciemā, daudzas daudzdzīvokļu mājas ir celtas vēl pagājušā gadsimta 70. gados. Tieši tad tajās arī ierīkoti lifti, kuru ekspluatācijas laiks ir 25 gadi. Tas nozīmē, ka jau aptuveni 20 gadus liftu ekspluatācijas termiņš ir beidzies. Taču lifti joprojām pārvadā cilvēkus.
Jānis Šmits, “Latvijas lifts-Šindlers” valdes loceklis
Metāls un viss pārējais, uz ko tas lifts balstās, ir novecojis, un jebkurā brīdī var būt kaut kāds plīsums, lūzums, kas var izsaukt neprognozējamās sekas. Mēs nodrošinām tikai to, ka mēs nedaudz paildzinām viņa mūžu, bet garantēt pilnīgi 100% drošību šodien vairs nevar.
Namu pārvaldnieks ne retāk kā reizi gadā veic katra lifta apsekošanu un pieņem lēmumu, vai ar konkrēto liftu drīkst braukt vēl gadu vai ne. Kādas Purvciema 12 stāvu mājas LNT sastaptie iedzīvotāji atzīst, ka brauciens ar liftu bieži sagādā nepatīkamas emocijas.
Zinaīda, Purvciema iedzīvotāja
Ņemot vērā, ka man diezgan bieži jābrauc, es neesmu droša. Teiksim, šajā liftā vēl nesen uztaisīja remontu, bet tajā liftā tur vispār ar tām durvīm, ar tām izsaukuma pogām nav kārtībā, it sevišķi, ja uz pirmo stāvu brauc, tad tās aizkrīt un tad sāk durvis raustīties turp un atpakaļ.
Jurijs, Purvciema iedzīvotājs
Tie vecie lifti… Pirmkārt, tur ir drošības jautājums, jo nevar zināt, vai tie strādā vispār, jo dažreiz bija tā, ka var atnākt, un lifts vienkārši nestrādā, vai divas dienas viens lifts strādā un otrs ne. Un dažreiz var tajos liftos ir kaut kādas skaņas dīvainas, nevar saprast, no kā viņas ir.
Svetlana, Purvciema iedzīvotāja
Pēdējo nedēļu visu laiks šis lifts nestrādāja. Te tas brauc, te tas apstājas. Ir bail braukt, jo nekad nezini, vai aizbrauksi līdz galam, vai iesprūdīsi kaut kur pa vidu. Ja ekspluatācijas termiņš ir beidzies, lai namu pārvaldnieks nodrošina jaunu liftu, kāpēc mums par tiem jāmaksā, kāpēc mums tie ir jāremontē?
Tieši augstās izmaksas ir iemesls, kāpēc nevienā dzīvojamā mājā līdz šīm nav veikta lifta nomaiņa, tā par savā saimniecībā esošajām ēkām saka “Rīgas namu pārvaldnieks”. Iedzīvotāji labāk izvēlas liftu remontēt, taču ar laiku arī ar to nepietiks un pastāv risks, ka liftu atzīs par bīstamu un aizliegs to lietot vispār.
Jānis Šmits, “Latvijas lifts-Šindlers” valdes loceklis
Pats lifts ir kaut kur ap 15-20 tūkstošiem varētu būt, bet tas velk aiz sevis celtniecības darbus, pārbūves, jo vecajiem liftiem durvju platums ir tikai 650 mm, tagad prasība ir jau pēc 800-900, lai normāli varētu ar bērnu ratiņiem iebraukt un pārvietoties ar liftu.
Arī remontdarbi ne vienmēr atrisina sabojātā lifta problēmas, jo liftiem, kas būvēti pirms vairākiem desmitiem gadu, ir ļoti grūti atrast piemērotas detaļas.
Santa Vaļuma, “Rīgas namu pārvaldnieks” pārstāve
Tās detaļas, kas liftiem būtu vajadzīgas šodien, lielāko daļu nemaz neražo vairāk. Ir pieejami analogi, taču tās, protams, nav tās detaļas, kas bija savulaik. Ir jāmeklē līdzīgas detaļas, lai nodrošinātu lifta turpmāko nodrošināšanu. Protams, līdz ar to var būt dažādi blakus efekti – var čīkstēt durvis vai kādi citi nelieli defekti, kas rada vizuālo neērtību, bet tādā veidā mēs vismaz varam nodrošināt lifta funkcionēšanu.
Vidēji mēnesī 25 liftiem Rīgā tiek veikti remonti – nomainīti celšanas mehānismi, uzlabots kabīnes interjers, aizvietotas izsaukuma un stāvu pogas, nomainītas sienas. Taču, kā norāda eksperti, tas lifta mūžu var pagarināt vien par 5-10 gadiem. Un, ja mājas iedzīvotāji nepieņems lēmumu par finansējuma piešķiršanu jauniem liftiem, pastāv risks, ka arī uz augstākajiem stāviem būs jāiet ar kājām.
Ziņo par kļūdu rakstā
Iezīmē kļūdaino tekstu un spied Ctrl+Enter.
Iezīmē kļūdaino tekstu un ziņo par to!