Saturs turpinās pēc reklāmas

Novembrī mazumtirdzniecības apgrozījums samazinājies par 3,7%

Latvijas iedzīvotāji pēdējā laikā kļuvuši piesardzīgāki savos tēriņos. Par to liecina jaunākā statistika par mazumtirdzniecību. Ekonomisti to skaidro gan ar ierobežojumiem, kas fiziski bremzē tirdzniecību, gan ar augsto inflāciju, kuras dēļ iedzīvotāji taupa naudu citiem maksājumiem, vēsta TV3 Ziņas.

2021. gada 29. decembrī 20:40

Dati par mazumtirdzniecības uzņēmuma apgrozījuma dinamiku ir sava veida patēriņa ekonomikas pulss. Parāda, cik daudz un kādos segmentos iedzīvotāji tērē naudu.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Jaunākā statistika liecina, ka Latvijas iedzīvotāji sākuši tērēt mazāk. Mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījums novembrī par 3,7% zemāks nekā pirms gada. Pārtikas preču grupā rādītājs apmēram tāds pats, bet kritums novērots degvielas un nepārtikas preču segmentā. Latvijas iedzīvotāji būtiski vairāk iepirkušies neklātienē; kāpums arī medicīnas preču grupā, savukārt lielākais samazinājums – kultūras un atpūtas precēm, būvmateriāliem, kā arī apģērbiem un apaviem.

Vērtējot novembra datus, jāatceras, ka mēneša pirmajā pusē Latvijā joprojām bija tā dēvētais “lokdauns” un arī pēc tam saglabājās ierobežojumi tirdzniecībā. Ekonomists Dainis Gašpuitis tieši ar tiem skaidro jaunāko statistiku, vienlaikus piebilstot, ka savu lomu noteikti spēlē arī inflācija un augstie komunālie maksājumi.

Dainis Gašpuitis
“SEB bankas” makroekonomikas eksperts

“Lielai daļai būs diezgan augsti šie rēķini, un viņi pieturēs no naudiņu, skatoties un nezinot, cik būs uz priekšu jāmaksā. Lielai daļai, protams, arī nepaliks nekas pāri, jo sevišķi tai iedzīvotāju daļai, kur ienākumu kāpums ir bijis neizteiksmīgs vai pat nav bijis vispār.”

Arī TV3 Ziņu aptaujātie pircēji piefiksējuši inflāciju un to, ka cenas arī veikalos augušas.

“Ir kāpušas, jā!” atzīst Dzidra, norādot, ka pensionāram ir grūti pielāgot savus patēriņa paradumus šajā laikā.

“Pagaidām ne, bet es nezinu, kā būs nākamajā gadā,” atzīst Tatjana, pastāstot, ka personīgi novērojusi dažu pārtikas produktu cenu pieaugumu.

Gaļina atzīst, ka cenas pieaugušas biežāk pirktākajām precēm, kas kļuvušas dārgākas. Viņa skatoties, ko var nopirkt lētāk, bet pirmās nepieciešamības preces ir vajadzīgas neatkarīgi no cenas.

Mazumtirgotāja “Maxima” pārstāvis klāsta, ka patērētāju paradumos patlaban vērojamas tās pašas tendences, kas kopš pandēmijas sākuma. Retāk dodas uz veikalu, bet pēc vairāk produktu, izvēlas apmeklēt mazākus veikalus vai iepirkties internetā un vairāk mēģina gatavot mājās veselīgu ēdienu. Decembrī, svētku sezonā, neesot novērota būtiska atšķirība tēriņos.

Jānis Beseris
“Maxima Latvija” pārstāvis

“Par spīti tam, ka ir pandēmija, svētkus, lai arī mazākā, drošākā lokā, pircēji plāno svinēt arī šogad. Gatavošanās svētkiem, ieskaitot rotājumus un visu pārējo, joprojām ir aktuāla.”

Sagaidāms, ka arī turpmākajos mēnešos mazumtirdzniecības statistikā un iedzīvotāju gatavībā tērēt palielinājuma nebūs.

Ziņo par kļūdu rakstā

Iezīmē kļūdaino tekstu un spied Ctrl+Enter.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Saturs turpinās pēc reklāmas

Saturs turpinās pēc reklāmas

Saturs turpinās pēc reklāmas

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma aizvērsies pēc 0 sekundēm

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma aizvērsies pēc 0 sekundēm

Saturs turpinās pēc reklāmas