tv3.lv

Kad bremzes netur: cenu rallijā kāpj gan jaunu, gan lietotu auto vērtība

Straujš auto cenu kāpums radījis unikālu situāciju: turpinot lietot iepriekš sagādātu auto, tā vērtība nezūd vai pat aug. Cenu rallijam pagaidām galu neredz. Kā šajos apstākļos pareizāk rīkoties, pērkot vai pārdodot auto?

“Pērn augustā nomainīju auto. Ja tagad to pārdotu, “uzvārītos” par vismaz 10-15%, lai arī esmu ar šo mašīnu nobraucis jau 30 000  kilometru,” “tv3.lv” savu pieredzi atklāj auto īpašnieks Mārtiņš. Viņš gan pagaidām negrasās savu mašīnu pārdot.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Ja būtu vilcinājies, pie auto netiktu

Cerēto mašīnu Mārtiņš “medīja” kopš pagājušās vasaras sākuma, kad jau bijusi jūtama cenu pieauguma tendence. Augustā beidzot viņš ticis pie sava “Volvo V90 Cross Country” ar aptuveni 20 000 km nobraukumu.

“Uzskatu, ka man paveicās, lai gan “Mobile.de” platforma vienu brīdi jau rādījās sapņos. Protams, ne tikai veiksme, bet arī darbs bija pamatā, manuprāt, veiksmīgam pēdējā brīža pirkumam,” spriež Mārtiņš.

“Ja vēl būtu vilcinājies mēnesi vai divus, nedabūtu tik labu komplektāciju. Un diez vai vispār nopirktu auto, jo biju noteicis budžeta latiņu. Jau mēnesi vai divus pēc pirkuma šī modeļa cena pārsniedza manis noliktos griestus.”

Kopš Mārtiņš brauc ar iegādāto spēkratu, tā vērtība turpina augt par spīti nobraukumam. Tagad to iespējams pārdot pat dārgāk, nekā pagājušā gada augustā bija tā iegādes cena.

Var pārdot par iegādes cenu un dārgāk

Mārtiņa gadījums nav izņēmums. “Šā brīža tendences ir, ka vecāka gadagājuma mašīnas sāk noturēties savās cenās, neslīdot uz leju. Vai arī vērojams pat pretējs process, kad tās cenas sāk pat pieaugt,” “tv3.lv” skaidro auto jomas eksperts Uģis Vītols.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Tiesa, runa ir par normālā kārtībā uzturētu automobili, kurš ir derīgs satiksmei, labā izskatā – proti, par pieklājīgu auto tālākai lietošanai.

“Protams, nolietotiem auto, kuru paredzamie remonta izdevumi jau pārsniedz auto pašreizējo vērtību, cena krīt. Bet arī ne tik strauji, kā tas bija agrāk,” piebilst Vītols.

”Luminor Līzings” vadītājs Raivo Bāle ”tv3.lv” teic, ka lietota auto pārdošana par tādu pašu cenu, kāda tā bija pirms diviem gadiem, šobrīd ir pilnībā iespējama.

Raivo Bāle
“Luminor Līzings” vadītājs

“Šobrīd lielākais pieprasījums ir tieši mazlietotu auto segmentā – klienti, kuri vēlas iegādāties jaunas automašīnas, nevar tās laikus saņemt, tādēļ iegādājas pāris gadus lietotus auto un attiecīgi cenas šajā segmentā ir būtiski augušas.”

Līdzīgā situācijā ir arī autoīpašnieki, kas iepriekš iegādājušies jaunu spēkratu, ”tv3.lv” atklāj Auto asociācijas vadītājs Andris Kulbergs.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

”Ir vairāki piemēri, kur cilvēki pirms diviem gadiem nopirkuši jaunu mašīnu ar tobrīd vēl pieejamo atlaidi, tagad ar nobraukumu un nolietojumu to var pārdot par to pašu cenu,” viņš stāsta, piebilstot, ka situacija ir unikāla.

Situācija lietotu auto tirgū atgādina pagājušā gadsimta 90. gadus, kad mašīnas dzina no Vācijas, gadu pabrauca Latvijā, tad pārdeva vietējā tirgū vēl par augstāku cenu.

Auto cenas kāpj ne tikai Latvijā, – norāda Andris Kulbergs. Piemēram, ASV tirgū lietotu automašīnu cenas pēdējā gada laikā ir kāpušas par 34 procentiem. Arī Latvijā populārākajiem modeļiem vērtība pieaugusi par 30%.

”Ja automašīnas vecums ir ap desmit gadiem, tad cenas pieaugums līdz 30% ir novērojams retāk, tomēr ir sastopams,” piebilst Bāle.

No cenu pieauguma nav pasargāti arī pilnīgi jaunu automašīnu pircēji.

Jaunus auto pērk mazāk

“Jaunu mašīnu tirdzniecības apjomi Eiropā ir kritušies, cilvēki turpina braukt ar iegādātajiem transportlīdzekļiem un nemaina tos tik bieži. Līdz ar to mazāk mašīnu nonāk lietoto spēkratu tirgū. Proti, tā kā šobrīd autoparks atjaunojas lēnāk, arī lietotu automobiļu tirgū mainība vairs nav tiks strauja,” skaidro Vītols.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Savukārt, sarūkot piedāvājumam un augot pieprasījumam, kāpj lietotu auto cena. Vienlaikus Vītols piebilst: “Ja skatāmies Eiropas vai Vācijas mērogā, tur vienmēr būs pietiekams lietotu auto piedāvājums, saglabājot izvēles iespējas.”

Lietoto auto cenu pieaugumu tieši iespaido apstākļi, kādi valda jaunu auto ražošanā un tirdzniecībā – uzsver speciālisti. Un situācija tajā pagaidām nav daudzsološa.

Lai arī pagājušā gada nogalē pēc pandēmijas krīzes auto ražošanas nozare sāka uzrādīt pirmās atlabšanas pazīmes, februārī Krievijas sāktais karš Ukrainā nozarei sagādāja ne mazums jaunu problēmu.

A. Kulbergs atgādina, ka pandēmijas pirmais gads auto ražotājus atstāja bez pusvadītājiem, dažkārt pat piespiežot pilnībā pārtraukt ražošanu. Tagad karš Ukrainā auto rūpnīcām sagādā problēmas saistībā ar citu komplektējošo daļu sagādi.

“Turklāt piedzīvots arī straujš izejmateriālu cenu kāpums. Par 73 procentiem pieauga dzelzs cena, gumijas izstrādājumu vērtība cēlās par 50 procentiem, sadārdzinājās arī loģistikas izmaksas,” piebilst Auto asociācijas vadītājs.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Nelabvēlīgo apstākļu rezultātā pagājušajā gadā jaunu auto cenas vidēji pieauga par 8 – 12 procentiem. Taču cenu kāpums nav vienīgā problēma, ko uz savas ādas izjūt jaunu auto tīkotāji. Pircējiem jārēķinās arī ar ilgu gaidīšanas laiku un krietni šaurāku izvēles klāstu.

“Standarta piegāžu laiks šobrīd ir 8 – 12 mēneši,” teic Kulbergs. Uz jaunu elektromašīnu jāgaida vismaz gads vai ilgāk.

”Ilgo piegādes termiņu dēļ arvien vairāk kompānijas izvēlas izmantot esošās automašīnas ilgāk – pus gadu vai pat gadu,” informē Bāle.

Andris Kulbergs
Auto asociācijas vadītājs

“Šobrīd ir diezgan liels pieprasījums – cilvēki grib pirkt mašīnas, viņiem ir līdzekļi, bet viņi nevar vairs pēc veciem noteikumiem dabūt to, ko grib. Pieprasījums ir lielāks nekā piedāvājums. Jums, iespējams, būs jāpiekāpjas savās prasībās, izvēloties auto aprīkojumu, krāsu vai modifikāciju.”

Kulbergs arī norāda, ka jauno automašīnu pircēji vairs nevar cerēt uz izdevīgām atlaidēm, kādas bija pieejamas agrāk.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saglabājoties spiedīgiem apstākļiem jauno auto tirgū, nav pamata gaidīt krasas izmaiņas lietotu auto piedāvājumā un pieprasījumā. Līdz ar to arī nevar cerēt uz drīzu cenu samazināšanos.

Prognoze: mašīnas lētākas nekļūs

Mārtiņš, kurš pirms gada nopircis savu “Volvo”, domā, ka viņa spēkrata vērtība turpinās augt. Pārliecību par to stiprinot arī rudenī gaidāmais vispārējais cenu kāpums, tai skaitā, komunālo pakalpojumu rēķinu pieaugums.

“Ja vispārējais cenu līmenis kāpj, nedomāju, ka ir pamats gaidīt lietotu auto cenu samazinājumu,” vērtē arī Vītols. “Tam nav pamata, jo dzīves dārdzība kopumā aug – mēs varam zīmēt to uz papīra, kā lielu augšupejošu līkni.”

Kulberga vērtējumā lietotu auto cenu kāpums varētu norimt gada nogalē, kad auto ražotāji būs pielāgojušies jaunajām grūtībām, stabilizējot situāciju jauno auto tirgū.

Arī Bāle uzsver, ka lietotu auto cenas ietekmēs auto industrijas atlabšana, proti, uzlabojumi piegādes termiņos. ”Šobrīd ir sarežģīti prognozēt, cik strauji tas varētu notikt. Lai pakāpeniski noregulētos piegādes termiņi, visticamāk, jārēķinās vismaz ar gadu,” vērtē ”Luminor Līzings” vadītājs.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Viņš atzīmē, ka līdz ar piegāžu garajiem termiņiem jaunajiem auto, saglabājas ļoti aktīvs pieprasījums pēc lietotiem auto, tādēļ cenas otrreizējo auto ir kāpušas.

Pagaidām nav pamata gaidīt arī jaunu auto cenu samazinājumu, – uzsver Kulbergs. Tieši otrādi, uz rudens pusi viņš sola kārtējo cenu lēcienu – par 6 līdz 8 procentiem.

“Jo ātrāk pasūtīsiet jaunu auto, jo būsiet lielāks ieguvējs, saņemot zemāku cenu. Jo ir pilnīgi skaidrs, ka cenas kāps. Vairums ražotāju tās cels līdz ar modeļu gada maiņu, kas pārsvarā visiem ražotājiem notiek vasaras periodā,” uzsver Kulbergs.

Jo ilgāk domā – jo vairāk maksā

Tātad, ja nolūkots jauns auto, ir jāpasteidzas, lai iegādātos to izdevīgāk. Straujāk jārīkojas arī lietota auto izvēlē, pretējā gadījumā, kamēr domāsiet, automašīnas cena jau var pakāpties.

“Ja pašreizējā mašīna to īpašnieku apmierina, ir ļoti jāizvērtē – vai un kāpēc tagad kaut ko mainīt,” teic Vītols. “Katrs gadījums ir individuāls: viens skatās uz to, lai izdevīgāk pārdotu, cits – uz to, vai un ko viņš dabūs vietā, kāds izlems, ka viņam neko nevajag, un brauks tālāk ar savu veco transportlīdzekli.”

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Ja šķiet, ka ar esošo auto jau ir slikti, Vītols iesaka vispirms sastādīt nepieciešamā remonta tāmi.

“Var sanākt, ka salabojam auto, teiksim, par 100 eiro, ko, iespējams, par jaunu mašīnu nāktos maksāt ik mēnesi. Klientiem bieži esmu teicis, ka ir ļoti jāizvērtē, ko jūs iegūsiet, mainot savu auto. Ir jāatbild uz jautājumiem: vai jūs to varat atļauties, vai to vajag un vai iepriekšējais auto tiešām ir tik ļoti emocionāli apnicis un tehniski neatbilstošs, ka no tā jāatsakās.”

Lai arī iepriekš iegādātu auto šobrīd iespējams pārdot par izdevīgu cenu, jārēķinās, ka nākamā mašīna, ko pirksiet vietā, arī būs kļuvusi salīdzinoši dārgāka.

“Vai mēs neuzkāpsim uz to pašu latiņu, ka savu mašīnu pārdodam dārgāk, bet arī vietā pēc tam nopērkam dārgāku auto. Arī to ir jāizvērtē,” piebilst Vītols, norādot, ka ir ļoti daudz mājasdarbi, kas katram potenciālam auto pircējam vai pārdevējam pašam ir jāizdara.

Uģis Vītols
auto jomas eksperts

“Ja tagad cilvēks pārdod savu auto ar domu iegādāties citu, uzreiz ir jāsaprot, ko pirkt vietā, jo tā cenu līkne ir augšupejoša. Var gadīties, ka pārdodam auto, teiksim, par 1000 eiro, cerot nākamo iegādāties par 2000 eiro. Bet, kamēr domājam un izvēlamies, tā nākamā mašīna jau maksā 2500 vai vēl dārgāk.”

Pirms pārdod veco, vietā nopērc jaunu

“Ja esat nolēmuši mainīt mašīnu, vispirms noskatiet sev jaunu vietā – vienalga, vai tā būtu jauna vai mazlietota. Praktiski pērkat jauno mašīnu un tikai tad tirgojat savu iepriekšējo. Iespējas to pārdot ātri ir daudzkārt pieaugušas,” akcentē Kulbergs.

Pērkot auto, izvēle ir jāizdara straujāk, un tas, diemžēl, palielina arī risku “iegrābties”, – piebilst Kulbergs. “Nopirkt ”kaķi maisā” šobrīd ir daudz lielāka iespēja, jo auto pircējam lēmumi jāpieņem strauji – nevar ilgi braukāt apkārt un domāt. Kāds cits jūsu vietā var nopirkt to mašīnu.”

Izvēloties auto turpmākajiem pieciem gadiem, Kulbergs rosina pievērst uzmanību arī tam, cik veca, ekonomiska un ekoloģiska ir mašīna. Viņš atgādina par Eiropas valstu klimata mērķiem, kurus neviens nav atcēlis.

“Nākamajām Latvijas valdībām būs jāpieņem dramatiski lēmumi, lai valsts spētu sasniegt šos mērķus. Un šie lēmumi izpaudīsies, kā kaut kādu mašīnu importa liegumi, ikgadējās nodokļu likmes u.c.,” vērtē Kulbergs. No šādas perspektīvas raugoties, mazākie nākotnes riski ir, izvēloties elektroauto.

R. Bāle prognozē, ka ir sagaidāms būtisks pieaugums elktroauto iegādē, jo Latvijā ir pieejams valsts līdzfinansējums jauniem un lietotiem elektroauto, kā arī ārēji uzlādējamiem hibrīdauto. Tomēr pagaidām iekšdedzes dzinēja auto pārsvars saglabāsies.

”Šī situācija varētu mainīties tuvāko četru gadu laikā, kas skaidrojams ar to, ka plānots ieviest lētākus akumulatoru ražošanas risinājumus, ar kuru palīdzību cenas samazinājums akumulatoriem tiek paredzēts līdz pat 40%,” prognozē Bāle.

Ņemot vērā to, ka elektroauto akumulatoru svars ir daudzkārt lielāks nekā automašīnām ar iekšdedzes dzinējiem, 40% ekonomija varot būtiski samazināt elektrauto cenu.

Žurnālists kopš 1992. gada. Atspoguļo sociālpolitiskus notikumus un procesus. Strādā ar pārliecību, ka uzticamas ziņas ir pirmās nepieciešamības prece ikvienam, kā arī vitamīni veselīgas pilsoniskās telpas veidošanā.

Ziņo par kļūdu rakstā

Iezīmē kļūdaino tekstu un spied Ctrl+Enter.

Iezīmē kļūdaino tekstu un ziņo par to!

Reklāma aizvērsies pēc 0 sekundēm

Reklāma aizvērsies pēc 0 sekundēm