Kāds ir tipiskais dzērājšofera profils?

Noskaidrots tipiskā dzērājšofera profils. Valsts policija analizējusi datus par to 1500 cilvēku, kas pusgada laikā pieķerti braucam reibumā. Nācies arī secināt, ka šāda veida pārkāpuma izdarīšanā ir liels recidīvs un diemžēl viņus ir grūti piespiest laboties. Vai kādus uzlabojumus var sagaidīt no novembrī ieviestā soda – auto konfiskācija vai naudas soda piespriešana auto vērtībā?

Tipiskais dzērājšoferis ar reibumu no pusotras promiles ir vīrietis vecumā starp 30 un 39 gadiem. 40% brauc par spīti uzliktajam liegumam vadīt transportlīdzekli, bet 5% vispār nav autovadītāja tiesības. Parasti stūrē “Audi” un “Volkswagen”. Nav gan vienota sociālekonomiskā profila. 26% no analizētajiem ir dzērājšoferi – recidīvisti.

Andis Rinkevics
VP Galvenās kārtības policijas pārvaldes Prevencijas vadības nodaļas priekšnieks

“Tas, par ko mēs satraucamies, ka esošie ietekmēšanas līdzekļi viņus neietekmē. Viņi ir saņēmuši gan lielus naudas sodus, sabiedrisko darbu, 4% no viņiem  apcietinājums, kā sods brīvības atņemšana. Un pat tad tie bija vadītāji, kas, izciešot vienu sodu, pēc dažiem mēnešiem saņēmuši tieši tādu pašu nākamo.”

Juris Jančevskis
VP Satiksmes drošības pārvaldes priekšnieks

“Cilvēks bez pastāvīgas darbavietas, bez pastāvīgiem ienākumiem, bez īpašumiem. Veicot naudas soda piedziņu, uz viņu nav iespējams izdarīt nekādu spiedienu vai piedzīt īpašumu, kas ietekmētu viņa turpmāko eksistenci.”

Radīt apziņu par soda neizbēgamību apgrūtina ceļu policistu trūkums. No 400 štata vietām neaizpildītas ir 250. Pāragri esot spriest, kādu ietekmi atstās pirms diviem mēnešiem ieviestā auto konfiskācija, atņemšana vai naudas soda aprēķināšana auto vērtībā. Līdz šim lielākie sodi vieglās automašīnas tirgus vērtībā – 6000 un 10 000 eiro.

Juris Jančevskis
VP Satiksmes drošības pārvaldes priekšnieks

“Šie vadītāji skaidro, jā, zina, redzējuši informatīvo paziņojumu, ka mainās likumdošana, paredzēta kriminālatbildība. Neskatoties uz to, ka zināja, sēdās pie stūres dzērumā. Tas nav saprotams.”

Vēl secināts – uz dzērājšoferiem neiedarbojas sociālās reklāmas kampaņas. Ar tām atliek vien turpināt uzrunāt līdzcilvēkus, lai viņi nepieļauj dzērājšoferu sēšanos pie stūres. Būtu vajadzība sākt noskaidrot, vai šiem pārkāpējiem pēc būtības konstatējama alkohola atkarība.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Jānis Vanks
“Drošas braukšanas skola” eksperts

“Kas tad ir noticis šo cilvēku dzīvē, kāpēc viņi ir aizgājuši līdz tam stāvoklim, ka pilnīgi vienalga. Tur tiešām ir darbs psihologiem.”

Šodien izskanēja jautājums – vai CSDSS varētu atteikt autovadītāju tiesību izsniegšanu, ja cilvēka pagātnes uzvedība liecina par apdraudējumu satiksmes drošībai?

Aivars Aksenoks
CSDD valdes priekšsēdētājs

“Tas laikam būs sarežģīts, komplicēts jautājums no tiesiskā viedokļa, no datu aizsardzības viedokļa. Tas diemžēl nebūs iespējams. Te būs loma audzināšanai, un nozīmīgi tam, ko dara autoskolas pirms vadītāja eksāmena kārtošanas.”

Valsts policijas rīkotajā diskusijā starp priekšlikumiem – vairs nekādu toleranci pret reibumu pat puspromiles apmērā. Bargam sodam esot jābūt pat pie zemas alkohola koncentrācijas izelpā.

Žurnālists
Uzdod neērtus un kritiskus jautājumus, izgaismo nejēdzības un neizpildītos solījumus, liek atbildēt par sabiedrības līdzekļu racionālu izlietojumu. Eksperimentālists ar skaidru redzējumu par modernas formas stāstiem.

Ziņo par kļūdu rakstā

Iezīmē kļūdaino tekstu un spied Ctrl+Enter.

Iezīmē kļūdaino tekstu un ziņo par to!

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Reklāma aizvērsies pēc 0 sekundēm