Eksperti: Ziemas sākumā autovadītāji nespēj pielāgoties drošai braukšanai

2022. gada 28. novembrī 22:01

Par situāciju uz autoceļiem atbildīgais uzņēmums “Latvijas Valsts ceļi” noraida iespēju, ka autobusa avārijā sestdien uz Tallinas šosejas vainojama ziemai nepietiekamā kvalitātē uzturēta ceļa braucamā daļa. Tallinas šoseja ir valsts galvenais autoceļš, un tam ir noteikta augstākā uzturēšanas klase.

Šosejas ar satiksmes lielu intensitāti ziemā šķūrējot un kaisot ar sāli vairākas reizes diennaktī atbilstoši valdības izvirzītajām prasībām, tāpēc “Latvijas Autoceļu uzturētājs” un “Latvijas Valsts ceļi” pat nevēlas pieļaut runas būt vainotiem autoavārijās. Tas, ka dažkārt varot rasties iespaids par nenotīrītiem ceļiem, esot mainīgo laikapstākļu dēļ, un pret tiem nepalīdzētu pat valdības stingrāku noteikumi par uzturēšanas prasībām.

“Situācija uz ceļa seguma var mainīties ļoti ātri un neprognozējami. Arī pēc tam, kad ir veikta ceļa uzturēšana, kad ir nošķūrēts sniegs, snigšanas laikā ir jārēķinās, ka sniega kārta gluži vienkārši atkārtosies vēlreiz un vēlreiz. Tas pats diemžēl attiecas arī uz apledojuma. Arī pēc tam, kad ceļa segums ir apstrādāts ar pretslīdes materiāliem, apledojums var parādīties atkārtoti,” saka “Latvijas Valsts ceļu” pārstāve Anna Kononova.

Uz jautājumu, vai “Latvijas Valsts ceļiem” būtu piešķirts lielāks budžets, vai ceļus varētu tīrīt daudz biežāk, varētu piesaistīt vairāk tehnikas vienību un vai tad situācija varētu būt labāka, viņa saka: “Naudas apjomu var palielināt līdz absurdam, bet tā ir bezjēdzīga saruna, bezjēdzīgas iedomas, ka tad ceļi varētu būt tādā pašā stāvoklī kā vasarā.”

Satiksmes drošības eksperts Oskars Irbītis riskantajās situācijās satiksmē vaino daudzu autovadītāju nespēju pārslēgties braukšanai ziemā: “Pārāk strauja automobiļa vadīšana, pārgāzēšana, stūres pārāk straujas griešana, kas var izsaukt izslīdēšanu. Ceļš mums ir tādā stāvoklī, kāds mums atbilst ziemas normālam ceļu stāvoklim, un līdz ar to ir jāpamaina savs braukšanas stils. (TV3: Un nekāda kritika par ceļu tīrīšanas kvalitāti?) Šobrīd es neesmu saskāries ne ar vienu tādu ceļu, kas normāli nebūtu izbraucams.”

Turklāt fakts, ka autoservisos joprojām ir garas pieraksta rindas uz riepu nomaiņu, nozīmē – ļoti daudzi tagad joprojām pa sniegotiem ceļiem brauc ar vasaras riepām.

“Salīdzinot Latvijas ceļus ar Skandināvijas ceļiem, ir viena būtiska atšķirība – skandināvu ceļi ir daudz sniegotāki, daudz ziemīgāki, bet, pateicoties autovadītāju disciplīnai, negadījumu skaits tur ir daudzas reizes mazāks,” teic satiksmes drošības eksperts.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Arī “Drošas braukšanas skolas” vadītājs neņemas kritizēt autoceļu uzturēšanas kvalitāti kā avāriju galveno iemeslu. Liela daļa autovadītāju pat elementāru drošu distanci ziemā neievērojot, neņem vērā riepu saķeres īpatnību izmaiņas, veic apdzīšanu, nerēķinoties ar saslīdēšanas iespēju. Autovadītājiem nemainot savu attieksmi, arī turpmākos gadus ziemas sākumā, kamēr pieradīs pie braukšanas apstākļiem, būšot avāriju pastiprināti riski.

“Lielai daļai autovadītāju nav bijušas nekādas treniņu sesijas slidenos apstākļos, nav ieti nekādi braukšanas kursi. Daudzi autovadītāja apliecību kārto vasarā. Es tomēr aicinātu pret šo atbildīgi attiekties. Noteikti draugu lokā ir kāds labs autobraucējs, kas zina, kā auto uzvedas slidenos laikapstākļos. Tad atrast drošu vietu, dažādas ziemas trases un pamēģināt paslidināt to automobili, lai saprastu, kas notiek. Tad, ka tas notiek uz ielas, lai nav pārsteiguma,” teic “Drošas braukšanas skolas” vadītājs Jānis Vanks.

Cik daudzās autoavārijās pierādīts, ka vainojama ceļu uzturēšana nepietiekošā kvalitātē, Valsts policijā šādu statistiku neapkopo.

Ziņo par kļūdu rakstā

Iezīmē kļūdaino tekstu un spied Ctrl+Enter.

Iezīmē kļūdaino tekstu un ziņo par to!

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Reklāma aizvērsies pēc 0 sekundēm