tv3.lv

Ātrāki vilcieni, drošākas sliežu šķērsošanas vietas un labiekārtotas stacijas: gaidāmi uzlabojumi dzelzceļa infrastruktūrā

27. janvārī 20:26

“Latvijas dzelzceļam” vērienīgi plāni uzlabot infrastruktūru. Jau šogad sāks ripot jaunie elektrovilcieni un ir plānots, ka tie nākamajos gados varēs sākt braukt arī daudz ātrāk, nekā esam pieraduši. Kā dzelzceļš beidzot mēģinās kļūt moderns?

“Dzelzceļš kā sabiedriskā transporta mugurkauls” – šo frāzi pēdējos gados esam dzirdējuši bieži. Raugoties no pasažieru perspektīvas, par dzelzceļa saimniecību Latvijā ir divi atbildīgie. Uzņēmums “Pasažieru vilciens”, kas iedzīvotājus pārvadā un gādā par ritošo sastāvu, un kompānija “Latvijas dzelzceļš”. Tā atbild par infrastruktūru – sliedēm, peroniem un stacijām.

Pērn decembrī publiskota SKDS aptauja liecina, ka 73% iedzīvotāji kopumā ir apmierināti ar dzelzceļa staciju un peronu stāvoklī, taču skaidrs, ka joprojām netrūkst pieturvietu, kas vizuāli nav tās acij tīkamākās.

Runa gan nav tikai par skatu, bet arī funkcionalitāti. “Pasažieru vilciens” jau pavasarī iecerējis sākt testēt jaunos no “Škoda” pasūtītos elektrovilcienus, ar kuriem iecerēts mudināt iedzīvotājus izmantot šo sabiedriskā transporta veidu. Savu artavu iedzīvotāju pārliecināšanā gatavojas sniegt arī “Latvijas dzelzceļš” ar vērienīgiem infrastruktūras attīstības plāniem. Piemēram, jau noslēgušies konkursi par 48 paaugstināto platformu modernizāciju virzienā uz Krustpili, Skulti, Tukumu un Jelgavu. Patlaban norit projektēšanas darbi, un pavasarī sāksies būvniecība. Tas, protams, uz brīdi arī radīs zināmas neērtības pasažieriem.

“Kad dzelzceļā notiek jebkādi būvniecības darbi, protams, jābūt ievērotiem visiem drošības noteikumiem, lai pasažieru pārvietošanās arī būvniecības laikā būtu pilnīga droša. Tā ir tā būtiskākā lieta,” saka “Latvijas dzelzceļa” valdes priekšsēdētājs Māris Kleinbergs.

Šos modernizācijas darbus paredzēts pabeigt līdz 2023. gada beigām, savukārt līdz 2027. gadam iecerēts arī labiekārtot pieturpunktus līdz Valgai, kā arī no Krustpils līdz Daugavpilij un Rēzeknei, bet pēcāk – arī pārējā tīklā.

Vienlaikus plānots strādāt arī pie pasažieru vilcienu ātruma, kam pašreizējie griesti ir 120 km/h. Līdz 2023. gada beigām paredzēts īstenot projektu vilcienu kustības ātruma palielināšanai līdz 140 km/h stundā iecirkņos no Rīgas līdz Aizkrauklei un līdz Jelgavai. Savukārt tālākā nākotnē posmos vilcienu maksimālais ātrums varētu sasniegt pat 160 km/h stundā, protams, ne pilsētās un citās dzīvojamajās zonās.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Vērienīgajos plānos aktuāls aspekts ir arī drošība dzelzceļa tuvumā. Uzskatāms piemērs ir sliežu šķērsošanas vietā Ojāra Vācieša ielā. Otrpus ielām skola, Rīgas Angļu ģimnāzija, cilvēku plūsma liela, bet vieta nepārredzama, un sliedes jāšķērso tādā pašā līmenī, kādā brauc vilciens.

Lai uzlabotu drošību, tuvākajos gados plānots izbūvēt drošības žogus, modernizēt pārbrauktuves un turpināt izglītot sabiedrību šajā jomā. Dzelzceļa infrastruktūras pilnveidē savu vārdu varēs teikt arī sabiedrība. Iespējams, balsot par vairāku pieturpunktu nosaukumu.

Viens no tiem, kam iedzīvotāji varēs balsot par nosaukumu, ir arī pašreizējā Atgāzenes stacija. Jauns vārds jāmeklē tāpēc, ka pieturvietu paredzēts pārcelt – centra virzienā tuvāk Bērnu slimnīcai. Savukārt pārējie nosaukumi jāizvēlas jaunām stacijām, piemēram, gan Bolderājas virzienā, gan pie “Alfas”. Balsošana jau sākusies.

“Ceru, ka tas, ko mēs darām un veidojam, būs gan estētiski, gan funkcionāli daudz baudāmāks, nekā tas ir šobrīd,” saka Kleinbergs.

Jāpiebilst, ka pēc divu gadu pārtraukuma dienaskārtībā atkal atgriezusies ideja par dzelzceļa tīkla elektrifikāciju, ko savulaik izbrāķēja kā finansiāli nepaceļamu. Pagaidām par jaunās iecerēs biznesa modeli vēl ir maz zināms.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Visu dzelzceļa infrastruktūras attīstības projektu līdz 2035. gadam kopējās izmaksas varētu sasniegt pat četrarpus miljardus eiro, un projektos paredzēts realizēt no dažādiem finansējuma avotiem atkarībā no to pieejamības.

Ziņo par kļūdu rakstā

Iezīmē kļūdaino tekstu un spied Ctrl+Enter.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Reklāma aizvērsies pēc 0 sekundēm

Reklāma aizvērsies pēc 0 sekundēm