tv3.lv

Iegādājoties elektroauto Latvijas iedzīvotāji varēs saņemt vairāku tūkstošu eiro lielu atlaidi pateicoties valsts atbalstam

Latvijas iedzīvotāji iegādājoties jaunu vai lietotu elektroauto varēs saņemt vairāku tūkstošu eiro lielu atlaidi pateicoties valsts atbalstam. Papildus finansiāls atbalsts būs arī par vecā auto norakstīšanu. Atlaides būs tikai tiem auto, kurus pārdos konkrēti tirdzniecības uzņēmumi, kas būs noslēguši līgumus ar valsti.

Atbalsta programmas ietvaros pieejamais kopējais finansējums ir 10 000 000 eiro. Finansējuma apmērs jauniem elektromobiļiem noteikts 4500 eiro, lietotiem elektromobiļiem un jauniem ārēji lādējamiem hibrīdauto – 2 250 eiro. Papildu atbalstu 1000 eiro apmērā varēs saņemt par esoša transportlīdzekļa norakstīšanu, nododot to apstrādes uzņēmumam. Atbalstu sniegs tikai tādu auto iegādei, kura bāzes vērtība nepārsniedz 60 000 eiro.

Ierēdņi nepiekrīt kritikai ka tik dārgus auto valstij nevajadzētu lidzfinansēt, tādējadi atbalstot turīgāko sabiedŗibas daļu, kura bez valsts atbalsta  varētu arī iztikt.

“Jāsaprot, ka jau tagad daudzi jauni elektroauto maksā ap 20 000 eiro un runāt, ka šis atbalsta instruments ir tikai turīgākajai sabiedrības daļai, negribētu piekrist, jo arī pieredze rāda, ka lietotu elektromobiļu klāsts Latvijā palielinās, trendence turpināsies,” saka VARAM Klimata pārmaiņu departamenta vadītājs Raimonds Kašs.

VARAM prognozē, ka kopējais iegādāto elektromobiļu un ārēji lādējamu hibrīdauto skaits varētu sasniegt 3800, izvēles loks ir plašs, šādā cenu kategorijā pieejami padsmit modeļi. Kuru katru interneta sludinājumā ievietoto auto gan ar atlaidi nenopirkt. Atlaides būs tikai tiem auto, kurus pārdos konrēti tirdzniecības uzņēmumi, kas būs noslēguši līgumus ar valsti.

“Iedzīvotājs iet uz šo uzņēmumu  vai salonu, izvēlas auto, uzņēmējs jau piedāvā transportlīdzekli ar kopējo atlaidi, kas ietver gan valsts atbalstu, plus atbalstu par transportlīdzekļa norakstīšanu, ja tāda ir. Iedzīvotājs samaksā samazināto maksu, pēc tam uzņēmējs iesniedz pārskatus ar dokumentiem vides investīciju fondā  un minsitrija pārskaitīs uzņēmumam šo summu,” teic Kašs.

Uzņēmēju interese esot liela. Vēl gan ir daudz neskaidrību par tehniskām ninasēm, piemēram, kas notiks ja auto pēkšņi salūzt, cieš negadījumā, tiek nozagts. Apdrošināšanas kompānijas, līzinga firmas – iesaistīto ir daudz, saskaņošana turpinās.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

“Es šobrīd šo jautājumu nekomentēšu, kamēr mums ir procesā līgumu saskaņošana, bet šie līgumi būs publiski piejami, ikviens, kas vēlēsies iegādāties varēs iepazīties ar nosacījumiem,” pauž VARAM pārstāvis.

Auto žurnālists Pauls Timrots cer, ka šī programma patiešām motivēs iedzīvotājus pārsēsties uz elektroauto, lai gan atbalsts par veco auto nodošanu gan varētu būt dāsnāks un motivējošāks.

“Mēs vienreiz piedzīvojām līdzīgu atbalstu no klimatu pārmaiņu finanšu instrumenta pirms daudziem gadiem, toreiz bija ķēpa, ka ļoti sarežģīta pieteikšanās, jābūt gudriniekam, kas tavā vietā raksta projektu. Šobrīd ļoti labi, ka ir atvieglota, saprotama pieteikšanās, viss ir uz pārdevēju pleciem, kas grib pirkt, ir vienkārši izdarīt. Veco mašīnu nodošanai vajdzētu būt uz pusi vai divkārt lielākai, ja tev dod 1000, varētu dot 1500 vai 2000, tas motivētu iztīrīt veco autoparku,” norāda Timrots.

Viena no aktuālām problēmām ir nepietiekamais uzlādes staciju skaits. Te gan manāms progres. Decembrī CSDD noslēdza nacionālā līmeņa elektromobiļu ātrās uzlādes staciju izveides projektu, Latvijā uzstādot kopā 139 uzlādes stacijas. Visintensīvāk tās izmanto Rīgā, pierīgā, Kurzemē, vismazāk Latgalē. Uzlāde CSDD aparātos pašlaik maksā 15 centus minūtē, izmaksas sastāda 3,5 euro uz 100 kilometriem.

“Šobrīd lādēšanas izmaksas nav mainījušās kopš 2018. gada, bet es nevaru apsolīt, ka tā tas būs nākotnē. Elektroenerģijas cenas ir augušas ļoti būtiski, kilovata cena pat 20 reizes brīžiem, uzlādes tarifs tiks mainīts. Plāns ir tarifu piesiet biržas cenai, ja tarifs pieaug, tad arī uzlādes tarifs iet augšā,” pauž CSDD elektromobilitātes un radaru sistēmas attīstības daļas vadītājs Pauls Beinarovičs.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Eksperti gan uzsver akūtu nepieciešamību šādu atbalstu sniegt ne tikai fiziskām personām, bet arī juridiskām, proti – firmām. “Mans personiskais viedoklis – tas, ka atbalsts ir tikai fiziskām personām, bremzēs šo izplatību, jo ja paskatās 2021. gada reģistrācijas datus, tad sadalījums jaunu elektromobiļu reģistrācijai uz fiziskām personām un juridiskām personām ir 30 pret 70,” saka Beinarovičs.

VARAM skaidro, ka nākotnē arī Latvijas uzņēmēji varēšot pieteikties līdzīgam atbalstam elektro auto iegādei, šim atbalsta mehānismam plānots piesaistīt Eiropas finansējumu.

Ziņo par kļūdu rakstā

Iezīmē kļūdaino tekstu un spied Ctrl+Enter.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Reklāma aizvērsies pēc 0 sekundēm

Reklāma aizvērsies pēc 0 sekundēm