Saņem paziņojumu par svarīgākajām ziņām, līdzko tās ir publicētas tv3.lv! Pieteikties
Lai apietu Rietumu sankcijas, Krievijas tankkuģu flote bruņojas ar veciem "rēgiem"
Šajā nedēļā spēkā stājies Krievijas naftai noteiktais Eiropas Savienības (ES) embargo. Vienlaikus G7 valstis ir vienojušās par cenu griestiem krievu naftai 60 ASV dolāru apmērā par dolāru. Taču, kamēr Rietumi cenšas trāpīt Krievijai sāpīgās vietās, Maskava izmisīgi meklē ceļus, kā sāpes mazināt.

Maskava jau agrāk ir paziņojusi, ka nesadarbosies ne ar vienu valsti, kas noteiks maksimālo cenu Krievijas naftai. Un tas nozīmē, ka tā atteiksies piegādāt naftu saskaņā ar Rietumu nosacījumiem.
Lai sankciju apstākļos turpināt savas naftas tirdzniecību jauniem pircējiem, Krievija veido tankkuģu “ēnu floti”, vēsta izdevums “Financial Times”. Analītiķi vērtē, ka Krievijai būs nepieciešams vairāk tankkuģu nekā agrāk, jo katra reisa ilgums būs garāks, nafta, kas iepriekš tika pārdota Eiropā, tiks nosūtīta jauniem pircējiem Āzijā, piemēram, Indijā, Ķīnā un Turcijā. Bet ar flotes palielināšanu vien nebūs līdzēts.
Speciālisti brīdina, ka ES un G7 veiktie pasākumi atslēgs Maskavu no lielas daļas pasaules tankkuģu flotes, jo apdrošinātājiem, tostarp lielākajiem, kā “Lloyd’s of London”, tiks aizliegts apdrošināt kuģus, kas pārvadā Krievijas naftu – neatkarīgi no to galamērķa, ja vien tā netiks pārdota, ievērojot noteiktos cenu griestus.
Russia has quietly amassed a fleet of over 100 ageing tankers to help circumvent western restrictions on Russian oil sales following its invasion of Ukraine — by @OilSheppard @xtophercook https://t.co/EAUZ3k08Mc
— Polina Ivanova (@polinaivanovva) December 2, 2022
Iepirkti 100 veci tankkuģi
Saskaņā ar kuģniecības brokera “Braemar” aprēķiniem, Krievija ir slepus izveidojusi vairāk nekā 100 novecojušu tankkuģu floti, lai ar to palīdzību apietu Rietumu ierobežojumus.
Anonīmus tankkuģu pirkumus parasti var izsekot pēc tā, ka reģistros parādās ievērojami vairāk anonīmu vai nepazīstamu pircēju. Iegādātie kuģi parasti ir 12-15 gadus veci, un paredzams, ka tuvākajos gados tos norakstīs, vērtē “Braemar” kompānijā. Tās analītiķi ir pārliecināti, ka lielākā daļa šo kuģu ir paredzēti Krievijai.
Pēc speciālistu aplēsēm, 2022.gadā, visticamāk, ar Krieviju saistīti operatori, ir iegādājušies līdz pat 29 supertankkuģus (katrs var pārvadāt vairāk nekā 2 miljonus barelu naftas), 31 tankkuģi ar aptuveni viena miljona barela kravnesību, kā arī 49 tankkuģus, no kuriem katrs var pārvadāt aptuveni 700 000 barelu.
“Kuģu skaits, kas Krievijai būtu nepieciešams, lai pārvietotu visu tās naftu, ir milzīgs,” atzinis Hārvardas Deivisa centra eksperts Krievijas naftas jautājumos Kreigs Kenedijs. “Pēdējos mēnešos esam novērojuši diezgan daudz pārdošanas darījumu nenosauktiem pircējiem, un dažu nedēļu laikā pēc pārdošanas daudzi no šiem tankkuģiem parādās Krievijā, lai uzpildītu savu pirmo jēlnaftas kravu.”
Tirgus analītiķi uzskata, ka, neraugoties uz kuģu iegādi, Krievija joprojām saskarsies ar to deficītu un 2023.gada pirmajos mēnešos tai var būt grūtības saglabāt eksporta līmeni, kas izraisīs cenu pieaugumu valstī.
“Krievijai nepieciešami vairāk nekā 240 tankkuģi, lai saglabātu pašreizējos eksporta apjomus,” lēš “Rystad” analītiķis Viktors Kurilovs.
Krievija nav vienīgā valsts, kas veido tankkuģu “rēgu” floti, lai sankciju apiešanai izmantotu oficiāli nereģistrētus un pārbaudēm nepakļautus kuģus. Tā rīkojas, piemēram, arī Irāna. Tomēr kopš Krievijas iebrukuma Ukrainā šādu nelegālā apritē esošu naftas transportkuģu skaits ir trīskāršojies līdz aptuveni 200, – ziņo izdevums “Foreign Policy”.
Šādi kuģi ne tikai ļauj apiet sankcijas, bet rada arī drošības risku globālajai kuģošanai, jo savā ceļā slēpjas, lai netiktu identificēti.
“The existence of a ghost fleet traversing the world’s oceans poses an obvious safety risk to global shipping—and an acute headache for Western governments,” writes FP’s @elisabethbraw.
https://t.co/N2L3q3ALRg— Foreign Policy (@ForeignPolicy) December 3, 2022
Gādā neatzītu apdrošināšanu
Mediji vēsta, ka sankcijām pakļautās valstis sākušas savai flotei, tai skaitā arī nelegālajiem tankkuģiem gādāt apdrošināšanu. Tomēr problēma ir ar to atzīšanu.
Piemēram, Ķīna pagājušajā mēnesī atteicās atzīt Krievijas izsniegtās apdrošināšanas polises savas naftas pārvadātājiem.
Krievijas valsts karoga kuģi, kuriem Rietumu kompānijas pašlaik atsaka apdrošināšanu, tiek apdrošināti Krievijas apdrošināšanas sabiedrībās un pārapdrošināti Krievijas Nacionālajā pārapdrošināšanas kompānijā, – Krievijas ziņu aģentūru “Interfax” citē “Reuters”.
Oficiālā Maskava pavēstījusi, ka Turcija atzīst Krievijas jūras kravu apdrošināšanu un ka Indija un Ķīna atzīst lielāko daļu Krievijas apdrošināšanas, bet ne visu.
Tomēr kāds avots Turcijas kuģniecības uzņēmumā sacīja, ka Ankaras iestādes nav devušas nekādus norādījumus vai neoficiālas vadlīnijas par Krievijas apdrošināšanas atzīšanu.
Ziņo par kļūdu rakstā
Iezīmē kļūdaino tekstu un spied Ctrl+Enter.
Iezīmē kļūdaino tekstu un ziņo par to!