Teātra zinātniece: Mazliet pārsteidzoši, ka Hermani tik ļoti izbrīna brīvā tirgus princips teātra vidē

Ir mazliet pārsteidzoši, ka Jaunā Rīgas teātra (JRT) māksliniecisko vadītāju Alvi Hermani tik ļoti izbrīna brīvā tirgus princips teātra vidē, taču nav veiksmīgs arī veids, kādā notiek Dailes teātra vadības komunikācija ar citu Latvijas teātru vadību, intervijā “900 sekundēm”, komentējot konfliktu teātra vidē, teica LKA Skatuves mākslas katedras vadītāja, teātra zinātniece Līga Ulberte.

Viņa teica, ka Latvijas Kultūras akadēmija lepojas ar saviem absolventiem, par kuriem cīnās visi Latvijas teātri. Tas saglabā interesi par to, kā situācija izvērtēsies, un izbrīnu, cik savādā veidā savstarpēji komunicē Latvijas lielo teātru vadība. Ulberte atzina, ka arī teātra vidē pastāv brīvā tirgus princips, un ir mazliet pārsteidzoši, ka Jaunā Rīgas teātra (JRT) māksliniecisko vadītāju Alvi Hermani tas tik ļoti izbrīna. Otra puse ir veids, kādā notiek aktieru pārvilināšana, ka viens teātris pilnībā savu sezonu saplānojis un tagad viss ir jāpārplāno, tāpat arī veids, kādā notiek komunikācija starp Dailes teātra vadību un citu teātru vadību, nav pārāk veiksmīgs.

Ulberte teica, ka var, protams, diskutēt par lojalitāti savam teātrim, bet tas ir iekšējās komunikācijas jautājums. Jāizvērtē, kāpēc jauni cilvēki iet prom no teātra. Situācijas, iemesli, visticamāk, ir ļoti atšķirīgas Jaunajā Rīgas teātrī un Valmieras teātrī.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Ulberte teica, ka Valmieras teātris jau ilgstoši sastopas ar situāciju, kad iegulda ļoti daudz enerģijas savos jaunajos māksliniekos un tad jauniešu, saskaroties ar vilinājumiem Rīgā, aiziet no tā. Jauniešiem to nevar pārmest, bet kopumā teātri reģionos ir daudz sarežģītākā situācijā nekā Rīgas teātri, jo galvaspilsēta jaunajiem aktieriem acīmredzot vienmēr liksies vilinošāka. Viņa arī pieļāva, ka ar laiku brīvais tirgus būs atvērts arvien vairāk.

LKA 2019. gada leļļu teātra aktieru kursa absolvente, neatkarīga aktrise Sandija Dovgāne atzina, ka jaunieši to uztver ar atvērtu skatu un nedaudz pasmejoties par šo situāciju, jo jauni cilvēki ir atvērti dažādām lietām un piedzīvojumiem un šis ir piedzīvojums teātra vidē.

Dovgānes ieskatā, ir svarīgi, ka pastāv brīvā tirgus princips un aktieris pats var izvēlēties, kurp doties. Viņasprāt, aktierim jāvar pašam izvēlēties to darba vietu, kur viņš gūs vislielāko profesionālo izaugsmi. Tāpēc viņa pauž atbalstu jauniešiem, kuri izvēlas savu darba vietu sev.

Dovgāne teica, ka globāli ir svarīgākas lietas par konfliktu teātru vidē, par ko vajadzētu domāt. Tāpat jādomā arī par Latvijas teātru kvalitātes un latiņas celšanu Eiropas mērogā.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Dovgāne pieļāva, ka situāciju varētu uzlabot konkrēta līguma noslēgšana ar jauno aktieri, kurš izgājis teātrī kursus, kurā atrunāts, ka viņš pēc studijām tajā nostrādās konkrētu laika posmu.

Jau ziņots, ka JRT mākslinieciskais vadītājs Alvis Hermanis sola tiesāties ar Dailes teātri par aktieru pārvilināšanu. Hermanis sociālajos tīklos paudis, ka viņam zināmi 12 aktieri, kurus mēģinot pārvilināt Dailes teātra vadība. Turklāt, saskaņā ar vairāku teātra vadītāju teikto, no aktieru “pārpirkšanas” ciešot ne tikai JRT, bet arī Valmieras Drāmas teātris un Liepājas teātris.

Tikmēr Dailes teātris trešdien izplatītā vēstulē Hermaņa rakstīto dēvē par nepatiesību un aicina to atsaukt, tajā pašā laikā mudinot citus teātrus un Kultūras ministriju (KM) uz diskusiju par profesionālo teātru lomu aktieru izglītībā.

Ziņo par kļūdu rakstā

Iezīmē kļūdaino tekstu un spied Ctrl+Enter.

Iezīmē kļūdaino tekstu un ziņo par to!

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Reklāma aizvērsies pēc 0 sekundēm