Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Skrupulozs un pacietīgs darbs ar detektīva iezīmēm: mākslas objektu restaurācija var aizņemt pat dažus gadus

Skrupulozs un pacietīgs darbs ar detektīva iezīmēm. Runa ir par gleznu un rāmju restauratoriem. Ne visiem mākslas objektiem ir zināmi laika periodi, kad tie ir tapuši, un gadās šo mīklu atrisināt tieši restauratoriem. Kā tas notiek un kādos gadalaikos gaisma vairāk piemērota gleznu restaurācijai?

2021. gada 26. novembrī 10:22

Parasti restauratori strādā pie vairākiem mākslas objektiem vienlaikus, stāsta Latvijas Nacionālā mākslas muzeja (LNMM) rāmju restauratore Anna Kozorovicka. Viņa rāda divus Vilhelma Purvīša gleznu vēsturiskos rāmjus, ar kuriem pašlaik darbojas.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Nacionālajā mākslas muzejā tā darbinieki gatavo plašu Vilhelma Purvīša darbu izstādi, kas notiks pavasarī. Tāpēc patlaban notiek viena no nozīmīgākajiem māksliniekiem latviešu mākslas vēsturē gleznu rāmju restaurācija.

Tikmēr Anna ar vates kociņu ķeras klāt pie otrā Purvīša rāmja restaurācijas. “Nepieciešams uzmanīgi notīrīt laku, kas ir satumsusi: “Es necenšos viņu, kā saka, “izlaizīt”, lai tas ir jauns. Jo tas nevar būt jauns, viņš ir vecs, pienākas kaut kādi traipi. Ar varu restaurācijā noteikti neko nedara.”

Laiks, kas jāpavada pie viena šādas kultūras vērtības restaurācijas, ir ļoti dažāds. Viena rāmja restaurācija var aizņemt no dažām nedēļām. Bet, piemēram, šo mākslas objektu, paralēli strādājot ar cietiem, Anna restaurēja vienu gadu. Nesen pie viņas nonāca arī šis rāmis, kura stūrī viņa pamanīja vecā laikraksta elementus. Pateicoties tam, visticamāk, varēs noteikt, kurā laikā tas tika veidots. Burti ir krievu. “Tur ir tādi burti, kas ir pirms ortogrāfiskās reformas. Man būs jāpapēta, kurā tieši laikā.”

Rāmis parasti tika darināts tajā pašā laikā, kad tika gleznota glezna, bet mēdz gadīties, ka tas ir daudz vecāks par pašu gleznu. Bet tagad Annas kolēģe viena no viskvalificētākajām Mākslas muzeja glezniecības restauratorēm Natālija Kurganova attīra baltvācu mākslinieka Kārļa Portena gleznu ”Itālietis”, kurai ir aptuveni 180 gadu. Tieši šī glezna muzejā ir ierāmēta rāmī, kur tika atrasta avīze iekšā.

“Jūs arī varat redzēt, ka atklājas ļoti skaista, piesātināta toņos glezniecība. Netīrumu kārta un laka, kas to nosedz un neļauj baudīt,” stāsta LNMM gleznu restauratore gleznu restauratore Natālija Kurganova.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Natālija vēl četrus mēnešus strādās ar šo gleznu. Nacionālajā mākslas muzejā vasarā tiks atklāta vācu romantismam veltīta darbu izstāde, līdz tam laikam restaurācijas darbs būs jāpabeidz. Piemēram, šī lielā glezna, kura ļoti sen netika izstādīta, jo bija ļoti sliktā stāvoklī, arī tajā piedalīsies. Ar šo meiteni restauratore strādā vairāk nekā gadu, un darbs vēl nav galā, jo mākslas restaurācija necieš steigu.

Ziņo par kļūdu rakstā

Iezīmē kļūdaino tekstu un spied Ctrl+Enter.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Reklāma aizvērsies pēc 0 sekundēm

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Reklāma aizvērsies pēc 0 sekundēm

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma